Lilly
    Hej!

    Har en fråga om betygssystemet. Detta är inget som hänt mig, men tänker mig bara in i situationen nu när man får betyg och sånt. Jag kom på detta och blev väldigt intresserad, av vad svaret kunde vara. Vad skulle läraren göra om detta skulle hänt en och vad får man för betyg?

    Om man har haft 5 prov i tex. Matte under vårterminen och vårterminens betyg ska sättas. Läraren går efter proven och lektionstid. Läraren går alltså efter läroplanen när det gäller betygen och gjort ett sammanställt betyg. Vi säger att en person får på proven B varav några E, på skriftligt A, På hörförståelse C, får E på läsförståelse och den får ett D på diskussion osv. Alltså väldigt mycket splittrade betyg. Vad får man då för betyg om man för ABCDE i betyg på olika områden inom läroplanen?

    Blir det D i slutbetyg då? Tycker i såna fall det blir ganska orättvist. Vad blir betyget om man har ABCDEF, alltså hela betygsskalan. Vad får man för slutbetyg? Får man E då bara för att man får ett F ?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lilly,
    det finns inte några strikta och detaljerade instruktioner om hur betyg bör sättas, inte på det sättet som du beskriver i alla fall. Det som finns är Skolverkets beskrivning av mål i varje kurs och vad eleven borde kunna för att få olika betyg. Det är lärarens ansvar att sätta betyg utifrån det som eleven har visat sig kunna fram till kursens slut. Prov som ligger närmare kursens slut väger oftast tyngre för att det är "slutkunskap" som betygsätts, vad eleven kan när kursen är slut. För betygssättningen skulle man kunna skippa alla prov och bara göra ett stort slutprov (Nationella provet) och sätta betyg bara utifrån det - för att det är den kunskapen som är viktig, som eleven har på slutet.
    Delprov är mer en "fingervisning" om hur eleven ligger till - för eleven själv och för lärarens planering (vad för hjälp och extra satsningar varje elev behöver). Man kan inte kräva högre betyg än det som slutprovet visar att man har kunskaper för. Dock brukar lärare vara generösa och i fall man haft högre betyg under alla delprov och missat några få poäng på slutprovet, brukar läraren sätta högre betyg än slutprovsresultat (alla kan ha "a bad day", ... liksom :-) - om man var för nervös, sov dåligt natten innan eller var krasslig provdagen.
    Du kan på www.skolverket.se läsa om hur mål för olika betygsnivåer är beskrivna. Om du uppger vilken kurs (ämne) det gäller, kan jag skicka en direkt länk till Skolverkets hemsida. Kika gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'brottsförebyggande samordnare' (2 st.)

    • Emelie54

      Finns det något jobb inom detta?

      Hej, Jag är extremt intresserad utav true crime och hade gärna velat bli utredare för grova brott. Problemet är att jag nog inte hade klarat av att se döda människor mer än på film. Så finns det något liknande yrke som kanske inte...

      Milla : : Hej!Det låter som att du har ett starkt intresse för både psykologi och kriminologi. Om du vill undvika att direkt hantera brottsplatser eller se döda människor, finns det många andra yrken som... Läs hela svaret
    • Lukas

      Hur kan jag kompletera min examen?

      Hej, Jag studerar just nu statsvetenskap och är inne på min sista termin. Men jag har nu börjat tveka om detta är vad jag vill jobba med och är snarare inne på brottsbekämning. Dock på en samhällsnivå då jag alltid varit intresserad...

      Anna: : Hej Lukas,om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av att jobba som t.ex brottsförebyggande samordnare. Eller så kanske du "gå mot" att verka inom forskning... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga