Lilly
    Hej!

    Har en fråga om betygssystemet. Detta är inget som hänt mig, men tänker mig bara in i situationen nu när man får betyg och sånt. Jag kom på detta och blev väldigt intresserad, av vad svaret kunde vara. Vad skulle läraren göra om detta skulle hänt en och vad får man för betyg?

    Om man har haft 5 prov i tex. Matte under vårterminen och vårterminens betyg ska sättas. Läraren går efter proven och lektionstid. Läraren går alltså efter läroplanen när det gäller betygen och gjort ett sammanställt betyg. Vi säger att en person får på proven B varav några E, på skriftligt A, På hörförståelse C, får E på läsförståelse och den får ett D på diskussion osv. Alltså väldigt mycket splittrade betyg. Vad får man då för betyg om man för ABCDE i betyg på olika områden inom läroplanen?

    Blir det D i slutbetyg då? Tycker i såna fall det blir ganska orättvist. Vad blir betyget om man har ABCDEF, alltså hela betygsskalan. Vad får man för slutbetyg? Får man E då bara för att man får ett F ?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lilly,
    det finns inte några strikta och detaljerade instruktioner om hur betyg bör sättas, inte på det sättet som du beskriver i alla fall. Det som finns är Skolverkets beskrivning av mål i varje kurs och vad eleven borde kunna för att få olika betyg. Det är lärarens ansvar att sätta betyg utifrån det som eleven har visat sig kunna fram till kursens slut. Prov som ligger närmare kursens slut väger oftast tyngre för att det är "slutkunskap" som betygsätts, vad eleven kan när kursen är slut. För betygssättningen skulle man kunna skippa alla prov och bara göra ett stort slutprov (Nationella provet) och sätta betyg bara utifrån det - för att det är den kunskapen som är viktig, som eleven har på slutet.
    Delprov är mer en "fingervisning" om hur eleven ligger till - för eleven själv och för lärarens planering (vad för hjälp och extra satsningar varje elev behöver). Man kan inte kräva högre betyg än det som slutprovet visar att man har kunskaper för. Dock brukar lärare vara generösa och i fall man haft högre betyg under alla delprov och missat några få poäng på slutprovet, brukar läraren sätta högre betyg än slutprovsresultat (alla kan ha "a bad day", ... liksom :-) - om man var för nervös, sov dåligt natten innan eller var krasslig provdagen.
    Du kan på www.skolverket.se läsa om hur mål för olika betygsnivåer är beskrivna. Om du uppger vilken kurs (ämne) det gäller, kan jag skicka en direkt länk till Skolverkets hemsida. Kika gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!
    Mvh Milla Syv
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'två sätt att bli lärare på' (2 st.)

    • Ted

      Gymnasielärare i två ämnen?

      Hej Jag funderar på att studera till lärare i gymnasiet för historia och psykologi. Hur länge studerar man på varje ämne? Vad ingår i ämnena? Var någonstans kan man studera? Läser man historia måste man då läsa religion? Finns det bara heltid?

      Anna: : HEJ TED! Det finns två olika sätt att bli lärare på: 1. söka ämneslärarprogrammet eller 2. läsa tillräckligt antal poäng i alla de ämnen som man vill bli behörig att undervisa i och KPU, kompletterande pedagogisk utbildning... Läs hela svaret
    • Tina

      Kan jag dela upp lärarutbildningen och läsa ämnet först?

      Hej, jag har länge varit sugen på att skola om mig och bli ämneslärare (gymnasiet/högstadiet) i svenska (och något mer ämne). Jag är idag utbildad kommunikatör och arbetar heltid som det. Det är förstås ett stort steg att börja studera igen, på en 5-årig utbildning dessutom, och jag undrar vad...

      Anna: : Hej Tina! Det finns två olika sätt att bli behörig lärare på. 1. söka till lärarprogrammet eller 2. läsa tillräcklig antal högskolepoäng i alla de ämnen som man vill bli behörig att undervisa i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga