Hanna
    När man gör en extern prövning (har ett matte betyg som jag inte är nöjd med), kommer man då hamna i urvalsgruppen som har "kompenserat gymnasiebetyget" när man söker till högskolan? Vad skiljer en extern prövning mot en vanlig prövning? Kommer ett betyg som prövas (inte extern) upp räknas som ett kompenserat gymnasiepetyg?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du gör en extern prövning betyder det att du gör den prövningen efter du har fått ditt slutbetyg från gymnasiet och då hamnar du i urvalsgrupp BII för de sökande till högskolan som kompletterat sitt betyg efter gymnasiet. Om du gör en "vanlig prövning" gör du ofta den innan du gått ut gymnasiet och då hamnar du inte i BII. /Lena, Syv