Olle

    Hej! Jag kunde inte slå in Malmö idrottsgymnasium och står därför som idrottsgrundskola om ni undrar? Iallafall så tänkte jag bara fråga hur det ser ut med när man lägger till kurser. Om jag lägger till Matte och Engelska som går programmet samhälle beteende? Hur väger detta in i mitt jämförelsetal som jag tror det kallas detta genomsnittliga tal av ens betyg 0-20. Och var kan man bäst se kraven för det man vill läsa på universitetet betygmässigt?

    • Julia : Ser att du kanske inte riktigt fick svar på din sista ? - "Och var kan man bäst se kraven för det man vill läsa på universitetet betygmässigt?" Ska nu skriva ett nytt svar till dig. :)

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Olle,
    om jag förstår rätt, går du på SA/inriktning Beteende och vill "lägga till" kurser i matte och engelska.
    Ang.lägga till kurser - så går det inte att svara pga jag vet inte vad du menar.
    Om du menar läsa på mer än heltid, Utökat program och i sitt examensbevis ha kurser markerade med "U" då räknas betygen i de U-kurserna endast i 2 fall:
    - om kursen krävs för särskild behörighet
    eller
    - om kursen ger meritpoäng.

    Engelska
    SA är eng 5 och 6 obligatoriska kurser, så de ingår som vanliga kurser, kan inte vara U-kurser. Det är i så fall Engelska 7 som du kan "lägga till" och eng7 ger meritpoäng; så det betyget kommer räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyget).

    Matematik
    Kurser i matte som är "högre" än det som krävs för din högskoleutb., kommer ge dig meritpoäng och kommer därför också räknas in.
    Men om du t.ex genom eng 7 och moderna språk 3 och 4 redan uppnår MAX I MERIT då kan inte inte få meritpoäng även för matte.

    Exempel:
    om du kommer ha godkända betyg i eng7 och i mod.språk 3 och 4 och med det uppnår max i merit, men har då också matte 3b som en "U-kurs" i ditt examensbevis -- då blir det så här: om du söker till högskoleutb., som inte kräver matte 3 kommer matte 3 betyget räknas in endast om det Höjer ditt meritvärde (om det betyget är högre än det övriga snittet) och i annat fall kommer inte det betyget räknas in.
    Men om du söker till ekonomi- eller fastighetsmäklarprogrammet där matte 3 krävs för Särskild behörighet, kommer betyget i matte 3 räknas in.

    OBS! läsa utökat program är inte elevens rättighet. Rektor fattar beslut om eleven får läsa utökat program eller inte. Många ggr är det bättre att försöka undvika läsa utökat program, därför att det ger i sig inga fördelar, formellt sett och eleven riskerar att överanstränga sig genom att läsa på mer än heltid.

    ********
    Om du med att "lägga till" kurser menar välja bland de valbara kurser inom programfördjupningen eller individuellt val, då är svaret:
    Alla kurser som ingår i ditt examensbevis, förutom betyget i Gymnasiearbete (GA), räknas in; detta gäller om man ej läste på mer än heltid. Det spelar ingen roll om kursen var obligatorisk eller valbar; betygen räknas in i jämförelsetalet.

    Länktips:
    Programplan för SA
    gymnasieGuiden.se/merit

    Liselotte
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag ser att du kanske inte fick svar på den frågan som du ställde sist: "Och var kan man bäst se kraven för det man vill läsa på universitetet betygmässigt?"
    När du skriver kraven för det man vill läsa på universitet betygsmässigt? - så kan du mena olika saker:
    - kanske menar du Särskild behörighet? vilka kurser som krävs t.ex för fastighetsmäklarprogrammet eller för tandläkarutbildningen?
    eller så kan du mena
    _ antagningsgränser: hur Höga betyg som brukar ge plats på olika utbildningar?
    *********
    Antagningsgränser är inte konstanta. De uppstår i konkurrensen och är olika efter varje antagningsomgång; om antagningsgräns ligger på samma nivå - är det slumpen som gjorde det. De bestäms inte på förhand. Kämpa på för så högt meritvärde som du kan få, mer kan du inte göra.
    ***
    Ang. särskild behörighet
    Även det kan förändras, men inte lika ofta... många utbildningar har samma krav för särskild behörighet i många år, t.ex
    Läkar-, Tandläkar-, Veterinär & Marinbiologprogrammen kräver godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matte4.
    ***
    Var finns info?
    www.studera.nu är lärosätenas gemensam sida; där finns det både info om kraven för särskild behörighet och antagningsstatistik (man kan se antagningsgränser för några senaste antagningsomgångar).
    Även på lärosätenas egna sidor brukar man kunna hitta den info.
    Om du inte hittar, kan du ställa frågor till oss, så ska vi försöka hjälpa dig.

    Vänligen & lycka till!
    Julia SYV