Elias

    En snabb fråga

    Om man skriver HP på våren, kan man använda det resultatet på antagningen för höstterminen samma år?

    Jag är fundersam eftersom sista anmälningsdag brukar vara i April, och vårens HP skrivs vanligtvis runt Maj.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elias. Som regel används högskoleprovets resultat (av det provet man skriver på våren) vid antagning till höstterminen samma kalenderår - detta för att sista kompletteringsdag brukar ligga i mitten av juni och tills dess är provresultaten klara. Och "sista kompletteringsdag" betyder att man kan fram t o m den dagen fortfarande komplettera sin ansökan med fler meriter.
    Jag skriver "som regel" för att i undantagsfall, när man söker i AU, alternativt urval då kan kravet ställas att redan när man ansöker så ska man ha ett färdigt resultat från högskoleprovet och i så fall skulle man ha gjort HP under terminen innan.