Elev
    Går mitt första år på gymnasium och ska välja ett individuellt val. Är det ett val man väljer nu till åk 2 och 2 till till åk 3. Man kan få extra merit i 3 av dem. Kan jag välja något man ej kan få extra merit i nu till åk 2 samt 2 till som man kan få merit i till åk 3. Är det smartast så då vissa anser att åk 2 är det stressigaste året. Går natur natur. Vet heller inte hur man söker, vet ni?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    NA, naturvetenskap - precis som på alla andra nationella gymnasieprogram, ingår det 200 poäng inom Individuellt val - det är 2 "normalstora kurser" eller fyra stycken små kurser eller en normalstor kurs och 2 st. små kurser - eller en stor kurs á 200 poäng.
    De flesta kurser på gymnasiet är á 100 poäng men det finns också de som är mindre (50 p.) eller större - 150 p (ex. på en sådan kurs är Fysik 1a) och så finns det även några få jätte-stora kurser á 200 poäng/styck (exempel på sådana Stora kurser är: Finsnickeri 1, Finsnickeri 2, Ensemble med kör
    sång och Brand&räddning).

    Det är alltså inte antal Kurser utan antal "poäng" man väljer; läser man en stor kurs á 200 p. så är det bara en kurs man i så fall läser inom Individ.val (och man läsa den kursen under ett eller under flera läsår på gymnasiet).

    I princip får man läsa vilka som helst gymnasiala kurser inom Individ.val men i praktiken blir det så att man måste välja bland de kurser som just din skola kan erbjuda.

    Ofta, men inte alltid - läser eleverna 100 p. inom Indiv.val - under åk2 och de resterande 100p. läser de under åk3 (men det förekommer också att alla 200 p. individ. val läses under åk3, eller under åk2 - det beror på tillgång till lärare; hur schemat-läggning ser ut och elevernas önskemål - allt vägs samman och rektor fattar beslut).

    Du måste därför på din gymnasieskola få veta - Vilka kurser ni får välja mellan? och När ni ska göra era val? och även När och hur ni ska "rapportera"/anmäla era önskemål? Det är ingen annan än just din skola som kan svara på de frågorna.

    OBS! det förekommer också att gymnasieskolorna väljer åt eleverna och kallar det för "profiler" - så eleven borde i så fall från början veta att hen läser en viss "profil" där "valbara kurser" är på förhand inlagda av skolan (på så sätt blir det lättare att planera - då både eleven och skolan vet på lång sikt vad för "valbara kurser" som alla elever ska läsa); det kan finnas en eller flera "profiler" på skolan (antingen läser alla elever samma "profil" eller så kan eleverna lämna önskemål om en viss "profil" men sedan kanske några elever får läsa kurser som de ej valde - om det blir ojämn fördelning av önskemålen... man kan ju inte i en undervisningsgrupp ha 55 elever och 5 elever i en annan, t.ex... då läser kanske alla 60 samma kurser (i 2 undervisningsgrupper) eller så "tvingas" 25 elever läsa en kurs som de ej valde (det är också lärarbrist och ibland måste man läsa de kurser, i vilka behöriga lärare finns, i stället för kurser som man vill läsa).

    Sammanfattning
    Du måste få svar från din gymnasieskola. Detta pga det är endast det totala antalet poäng (200 p.) som hör till generella bestämmelser att eleverna ska ha inom Individuellt val på nationella svenska gymnasieprogram (och vilka kurser och när de ska läsas och när och hur eleverna lämnar in sina önskemål - bestäms lokalt på skolorna).

    Vänligen
    L.

    Liselotte