lulya

    hejsan jag har just nu börjat gå på lärlingsutbildning mot Vård- och omsorgsprogrammet på sjögrenska i knivsta man blivit antagen på lundellska skolan mot Programinriktat val mot Vård- och omsorgsprogrammet. jag nu undrar vilket skulle bli bäst att ta? jag verkligen uppskattat om ni svar på mig snabbt och jag behöver någon som vet om det.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Både Lundellska skolan och Sjögrenska gymnasiet har i sitt utbud VO, som är ett av de nationella yrkesprogram och Programinriktat val, som är ett av Introduktionsprogram. Jag är inte säker på vad din fråga gäller: är det så att du är antagen på en av skolorna men vill byta till en annan skola? Eller undrar du någonting annat?
    Allmän information om VO finner du på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO
    Och info om IM_Programinriktat val på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV

    Tanken är att eleven som är inskriven på IMV ska snarast uppnå behörighet i de grundskoleämnen där hen ligger efter och skrivas över till det nationella programmet som eleven läser mot. Och det är på den punkten ingen skillnad mellan de olika gymnasieskolorna.

    • : förlåt, jag borde ha varit tydligare. när jag sökte gymnasiet blev jag en reserv eftersom jag inte hade mattebetyg, men sedan på auste den 24 fick jag ett mejl om att jag hade blivit Antagning på Sjögrenska gymnasiet i Programinriktat val mot vård och vårdprogrammet men då visste jag inte att skolan var en lärlingsskolan jag har redan börjat gå på det och jag gillar det. men nu fick jag ett mejl och det står att jag fick en plast om Programinriktat val mot vård- och omsorgsprogrammet på Lundellska skolan. och en sak till är att jag vill utbilda mig till barnmorska eller sjuksköterska du vet inte vilken av dem som skulle passa mig. Jag hoppas nu att du förstår min fråga.
    • Julia :

      Vill du gå lärlingsutbildning eller skolförlagd? Innehåll i utbildningarna är detsamma. Skillnaden är att på lärlingsutbildning läser man yrkeskurserna på en arbetsplats och om man läser skolförlagd, då ingår det endast 15 veckors praktik (kallas för APL, arbetsplatsförlagt lärande), som är spridd på 3 gymnasieår (kan dock vara några fler veckor på vissa skolor, det är minst 15 praktik-veckor som ingår i de yrkesprogrammen). Läs gärna om lärlingsutbildning på gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling
      Allmänt gäller: om man inte är behörig till nationella program, t.ex om man saknar mattebetyget från grundskolan, då bestämmer hemkommunen var eleven "placeras". Eleven kan givetvis önska, men beslutet ligger hos den kommunen där eleven är folkbokförd. Så, du kan tyvärr inte välja fritt. Om du har ett önskemål om att stanna på din nuvarande skola, svara att du vill helst stanna kvar, men det är som sagt utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd, som kommer ha sista ordet om din gymnasieplats.