Anonym

    Hej, Om man vill läsa upp betygen, kan man göra tentor för enstaka kurser som tex Kemi 2 eller hur funkar det om vi säger att jag vill plugga upp det betyget och andra också? Räcker ett år på komvux och hur många kurser kan man gå totalt på ett år på komvux? Brukar det vara lättare att läsa upp betygen där än i gymnasiet? Har inte så jätte koll på komvux men är tacksam för svar

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vivien,
    börja gärna med att läsa info på framtid.se/studier/komvux
    ***
    Det finns 2 sätt att skaffa betyg på - på komvux: läsa kurser eller göra Prövningar.
    Prövningar kan vara "förvisade" till en speciell Prövningsenhet eller ske hos privata skolor - alltså behöver inte ske just i komvux-lokaler; kan t o m ske på gymnasieskolorna (om komvux eller prövningsenheten anvisar dit).
    Om man vill läsa en kurs söker man studieplats på kursen;
    om man endast vill göra Test/prov - ansöker man om att få gör en Prövning.
    ***
    De som inte längre är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer i hela Sverige. Varje prövningsförsök kostar 500kr.
    Läsa kurser på komvux är gratis, men man kan behöva köpa kurslitteratur, man får inte ngn gratis lunch eller åkkort (det är alltså sämre villkor än på gymnasiet).

    ***
    Läsa kurser på komvux gör man på gymnasienivå i den kommunen där man är folkbokförd. Att få plats på en komvux-kurs kan bli svårt, ibland kan man inte få plats, över huvudet taget. I första hand får man plats om man inte läst den kursen alls; i andra hand om man fått F i kursen och bara i tredje hand (låg prioritet) om man redan har godkänt betyg i samma eller i en motsvarande kurs.

    ***
    När du skriver "läsa ett år och få nya betyg" - då kanske du menar Allmän kurs på en Folkhögskola? Man kan (som snabbast på ett läsår) få Omdöme om Grundläggande behörighet på en Allmän kurs p en Folkhögskola. Med omdöme söker man i BF-urvalet - om man söker till högskola i Sverige.