JesperW

    Hej! Jag går Teknik - Teknikvetenskap och känner att jag har valt fel linje men kommer ändå utföra dem tre åren. Därför kommer jag plugga in naturvetenskapliga ämnen hos komvux. När kan man börja studera på komvux om man har gymnasieexamen (bevis), direkt eller det året man fyller 20 år? Kan man lägga tre stycken 100% kurser på rad (1 i augusti, 1 i september, 1 i oktober till exempel)? Kommer man komma in på universitet med dessa inlästa ämnen och hur länge kan man vänta innan man söker in till universitet? Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du i slutet av årskurs 3 på gymnasiet får examensbevis eller studiebevis kan du börja på komvux direkt när du inte längre är gymnasieelev (oavsett din ålder). I annat fall är det tidigast från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år.
    Hur komvux i din kommun förlägger kurserna vet jag inte. Du får fråga på komvux i "din kommun"/hemkommun - den kommunen där du är folkbokförd i när du ansöker till komvux
    Allmänt gäller, om en komvux-studerande vill ha lärarledda lektioner i klassrummet då brukar kurserna vara förlagda under en hel termin på 20 veckor. Ofta erbjuds det också "flex"- och distans och i så fall kan man läsa en 100poängs kurs på fem veckor (om man läser en kurs i taget, på heltid).
    Du frågar också följande: "Kommer man komma in på universitet med dessa inlästa ämnen och hur länge kan man vänta innan man söker in till universitet?" - Mitt svar: om du utan komplettering efter gymnasiet är obehörig, kommer du prövas endast i BII, kompletteringsgruppen där betygen i kurserna som krävs för särskild behörighet är inkluderade i ditt jämförelsetal/meritvärde. Om universitetsprogrammet börjar på våren, gör du ansökan mellan mitten av september och mitten av oktober och sedan är sista dag för komplettering (brukar vara) i början av december, kan t.ex vara 1 december (eller 2 eller 3 december). Du behöver (senast sista kompletteringsdagen) ladda upp betygen på din inloggning på www.antagning.se Vi rekommenderar söka kurser med vilka du behöver komplettera, så att sista kursdagen ligger minst 3 veckor innan sista dag för komplettering, helst ska alla kurser vara avslutade första dagarna i november (för att du ska hinna få ut alla dina betyg i god tid och hinna komplettera utan allt för mycket stress och osäkerhet).

    Studie- och yrkesvägledare