Lina
    Hej! jag ska börja komvux nu till hösten och har planerat en del kortare resor. Undrar därför hur det fungerar med lov osv på komvux? fungerar det som på gymnasiet eller måste man ta ledigt? undrar också över skolmat på komvux, är det likadant som på gymnasiet eller måste man ordna egen att ta med?

    mvh,
    Lina

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    angående mat så är det upp till de studerande att ordna själva. Komvux bjuder inte på mat. Det kan finnas elevcafé men där köper du sjäv vad du vill ha (ofta är det förmånliga priser i elevcafét, billigare än på en lunch-restaurang) men det kan också vara så att det inte finns ngn mat att köpa på skolan över huvudet taget. Man har inte som komvux studerande rätt till gratis mat.

    Angående "lov" så kan det vara väldigt olika - delvis beroende på om du läser på "flex", "distans" eller har lärarledd undervisning. Om du har lärarledd undervisning, kan den vara förlagt på dag eller på kvällstid. Ibland kan man "boka sig på lektionerna" (ofta kallas det för någon form av "flex", flexibla studier, men på vissa skolor kan man som Komvux elev boka sig även på daglektionerna - när man kan komma. ... Detta för att underlätta för folk som jobbar skift och studerar samtidigt). Ofta kan man komma överens med sina lärare om man ska vara borta i några dagar. Det kan dock bli "problem" om du missar ngt. viktigt... som ett prov eller någon sort redovisning. Jag tycker det är bra att på förhand berätta för lärarna att du vill vara borta "de och de dagarna" och fråga om du kan läsa in på egen hand det som du kommer att missa. Du måste dock vara förberedd på ett "nej", att någon lärare inte tycker det är OK att planera vara borta när man ska gå i skola.

    Om du officiellt kan byta till "flex" eller distans, är det mycket lättare att vara borta, du läser då in "framåt" eller "läser ikapp" sen, om du inte kunde studera på en vecka, t.ex...

    Jag vet inte om mitt svar blir till stor hjälp för dig... men det funkar väldigt Olika, beroende på vilken studieform det, och även beroende på hur personal ställer sig till att eleverna vill vara lediga vissa dagar eller veckor. Inte ens om man vill ta ledigt för att arbeta, kan det garanteras att det går problemfritt. Egentligen ska man vara i skolan, när man "ska vara i skolan".

    Dock visar det som att det Oftast går att lösa ... och speciellt om du är en Duktig elev, som kommer i tid, som gör som lärare säger och lämnar in uppgifter i tid mm. Och när du i så fall ber om ledighet i några dagar, är då lärarna mycket mer benägna att gå dig tillmötes.

    bästa hälsningar

    Milla SYV

    P.S: du får hemskt gärna höra av dig sen och berätta hur det gick! Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare