Anton

    Hej! Jag vill så gärna söka till läkarprogrammet och jag tränar på högskoleprov och kommer skriva det snart. Jag har bra betyg och har en liten fråga om meritpoäng. Jag har läst tyska 1-4 och får 1,5 meritpoäng. Jag har läst matte 1-4 och här undrar jag om jag får meritpoäng för dessa? Om inte kommer jag hoppa på engelska 7 som kommer ge mig 1,0 meritpoäng? Då blir det totala 2,5? Soliga hälsningar/ Anton

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!
    Eftersom matte 4 krävs (för särskild behörighet) till läkarprogrammet, då ger inte kurserna Matematik 1-4 dig meritpoängen. Inom matematiken kan du få meritpoäng för Matematik 5 (1.0 meritp) och för kurserna Matte specialisering (0.5 meritp.per kurs). Du kan - precis som du skriver i din fråga om - få 1.0 meritp. för engelska 7.