Undrande tjej
    Hej!

    Jag heter Sonia och jag förstår inte riktigt hur meritpoäng fungerar. Jag förstår inte när de där 2,5 potentiella poängen får användas och inte. När jag kollar på t.ex lärarprogrammen på Stockholms Universitet så ligger alla runt 17 i merit, har de då räknat med meritpoängen? Hur vet man när man får använda de är helt enkelt min fråga.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sonia!
    Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng - och det är så att du som sökande behöver inte tänka på att "använda" meritpoäng, utan du skickar alla dina gymnasiala betyg till www.antagning.se och där bestäms det hur ditt meritvärde kommer att räknas ut.
    Om en sökande har Meritvärde på 17.0, då kan det vara så att hen ej har några meritpoäng utan snittbetyget/jämförelsetal på 17.0. Men det kan också vara så att hen har max (2.5) meritpoäng och då är det jämförelsetalet som i så fall är på 14.5.
    Jämförelsetalet = snittbetyget på alla kurser som måste räknas in (för dig som läser mot examensbevis kommer även betygen i kurserna som ger dig meritpoäng också räknas in i jämförelsetalet/snittet).
    Exempel:
    Om en elev har alla C-betyg i sitt examensbevis (eller hälften A och hälften E) då har hen Jämförelsetal/snittet på 15.0 och om hen har 1.0 meritpoäng (t.ex för Engelska 7) då blir meritvärde, alltså siffran man konkurrera med om plats på svenska högskoleutbildningar, 15.0 + 1.0 = 16.0