Meena
    Hej käraste Syv!

    Jag har tagit mitt examenbevis år 2020 och gick ut med 19,87 poäng. Det har gått 1,5 år sedan och har lyckats höja mig till 21.30 genom utbyteskomplettering dvs prövningar. Jag har också gått ut med maximal meritpoäng dvs 2.5 poöng. Min fråga till dig är att om jag tex läser Spanska 4 kan det höja mig till 22.30? eftersom den kursen ger 1.0 meritpoäng.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga om meritpoäng och höjning av meritvärdet!
    Om du redan har maximalt antal meritpoäng, då kan du tyvärr inte få fler, för att maximalt betyder att när man nått "max" då kan man inte få fler.
    Det tillvägagångssättet jag rekommenderar är att du gör prövningar i ännu fler kurser som ingår i ditt examensbevis och försöker få A-betyget i så många kurser som möjligt. För att uppnå meritvärde på 22.30 behöver man, vid max antal meritpoäng (2,5) ha A-betygen i alla kurser som räknas in (förutom 2 st. 100-poängskurser i vilka man kan ha B-betyget; eller så har man C-betyget i en 100poängskurs och alla andra betygen -A).

    • : Tack Julia för ditt svar! Jag hade dock valt hemspråk som individuellt val och kan tänka mig att en prövning är mycket svårt att göra i just hemspråk. Är det inte möjligt att lägga till en utökad kurs och ersätta den med modersmål kursen?
    • Milla : Om du har Examensbevis, då är kurserna "låsta" i examensbeviset. Du kan inte byta ut kurser från examensbeviset. Du kan höja ditt meritvärde genom att få fler meritpoäng, om du inte redan har max (som är 2.5); du kan också höja ditt jämförelsetal genom att få högre betyg i matte 1a (även om du har i ditt exam.bevis betyget i matte 1b eller 1c) och på samma sätt på nivå2 - du kan göra prövning i matte 2a; på nivå3 - om du i ditt exam.bevis har matematik 3c, kan du göra prövning i matte 3b. För övrigt ska det vara betygen i exakt samma kurser - samma språk och samma nivå.
    • Milla : Det kan hända att det är svårt att göra prövning i hemspråk, men vi kan inte ändra på reglerna här på FRå*GA SYV; det är inte vi som sätter reglerna. Se vilka prövningar du kan göra. Gör högskoleprovet så många gånger du kan.
    • : Okej tack för svaret Milla! Jag har fått A i alla matte kurser genom prövningar. Men så som jag förstod det kan jag alltså göra en prövning i matte 1b , 2b och 3b (har A i matte 1c,2c och 3c) och genom att göra detta kommer att jämförelsetalet att öka?
    • Anna : nej, det kommer det inte att göra. Om du har A i matte 1c, 2c och 3c, då är det högsta möjliga betyg du har på nivå1, 2 och 3, och du kan i så fall inte höja mer. Man kan inte höja mer än max. Det är om du hade lägre betyg i matte c-kurser som du kunde få högre i andra "spår" (a och b-spåren) och på så sätt "ersätta". Men nu kan du inte höja mer. Man an inte höja mer än max. :)
    Läs alla kommentarer