Stina

    Hej! Jag är intresserad av att läsa på juristprogrammet på Göteborgs handelshögskola. Jag har 18.54 i meritvärde (inkluderat matte 2a). Jag läste vård och omsorgsprogrammet men läste till högskolebehörighet. Jag kommer behöva läsa till historia 1a2 och även tex engelska för extra meritpoäng. Det jag funderar över hur matte 2 ger mig meritpoäng eller inte? Eftersom det räknas med i mitt jämförelsetal, ger det mig 0,5 extra eller hur räknar jag på det? Tack på förhand.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,
    eftersom juristprogrammet inte kräver matematik för särskild behörighet då ger matematik 2 (2a, 2b eller 2c) med godkänt betyg + 0.5 meritpoäng men betyget i kursen kommer också räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Höjningen kan därför bli mer eller mindre än exakt + 0.5.
    Även betyget i Historia 1a2 kommer räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Du kommer prövas endast i BII, kompletteringsgruppen för att du utan komplettering är obehörig.
    Försök få så höga betyg i matematik 2a och historia 1a2 som möjligt.
    Med "extraengelska" tror jag du menar kursen Engelska 7. Godkänt betyg i den kommer ge dig + 1.0 meritpoäng. Betyget kommer även räknas in i ditt snittbetyg. Försök därför få så högt betyg även i den kursen, som möjligt.

    Du skiver: "Jag har 18.54 i meritvärde (inkluderat matte 2a)", har du redan godkänt betyg i matte 2a? Vem räknade fram ditt meritvärde på 18.54? OK, vi säger att du har matte 2a i ditt examensbevis och att ditt meritvärde är 18.54 (vi förutsätter att det är rätt). Och du läser efter det Historia 1a2, 50poäng och Engelska 7, 100poäng. Om du får A-betygen i båda kurserna, kommer ditt nya meritvärde räknas fram så här... Om du idag har 18.54 inklusive 0.5 meritpoäng, då är ditt snittbetyg/jämförelsetal (idag) 18.04 (vilket motsvarar lite högre än "alla B-betyg" i examensbeviset). Ett nytt A-betyg i en 100p.kurs som eng7 är kommer ge dig höjning av snittbetyget med lite mindre än + 0.1 och sedan plussas + 1.0 på (som merit-Extrapoäng). A-betyget i en 50p.kurs (his 1a2) kommer ge dig höjning av snittbetyget på lite mindre än + 0.05 och inga meritpoäng för den kursen.
    Den totala höjningen av ditt snittbetyg blir lite minder än + 0.15 (kanske + 0.12, på ett ungefär) och ditt nya meritvärde blir cirka 19.66 (och det i bästa fall, för att högre betyg än A finns inte).
    Får du lägre betyg än A i his1a2 och/eller eng7, blir höjningen mindre. Försök därför få så höga betyg som möjligt.
    Du kan få ytterligare 1.0 meritpoäng (förutom eng7 och matte 2); för matte 3 får du + 0.5 och ännu + 0.5 för matte 4. Ett annat alternativ att få fler meritpoäng är genom moderna språk. Var god läs information&sammanställning på gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare