chile
    Hej

    Jag undrar hur exakt prövning av fysik 1/2 fungerar. Vissa, kanske inte helt pålitliga källor, har sagt till mig att man behöver ett intyg att man har gjort vissa labbar av en fysik lärare. Är detta sant, behöver jag ha gjort vissa labbar innan jag kan göra en prövning för betyg i fysik 1/2?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julian. "Labbar" ingår när man läser fysik.
    Man får - när man inte längre är gymnasieelev, göra prövningar i alla kurser även om man tidigare inte läst den kursen och då har man inte gjort "labbar" och kan omöjligen inkomma med ngt intyg. Så - det beror på... även om prövnings-stället "kräver" intyg om labbar, så kan man svara att jag har inget intyg, och då gör man labbar inom prövningen - alltså, förutom den skriftliga och den muntliga delen, gör även labbar som en del av prövningen.
    ***
    Om man läste en kurs på gymnasiet och fick F och mot slutet av gymnasiet gör prövning på sin egen skola (eller på en annan gymnasieskola, om man har bytt skola under sina gymnasiestudier) och om man då har gjort "labbar" då kan man faktiskt slippa göra om dem, om man kan bevisa att man med godkänt resultat har genomfört "labbarna".
    ***
    Så, svar på din fråga "beror på"...
    För övrigt så är inte SYV lärare i fysik och har inte den kompetensen att kunna förklara exakt hur prövningen i fysik kan gå till (för att prövningar i samma kurser kan "gå till" på lite olika sätt...).
    Vänligen
    ANNA