Hawre
    Hej!

    Jag har precis tagit studenten och funderar på att göra prövning på Eng 7, men jag undrar om man kommer in i en annan urvalsgrupp när man sen väl söker in till högskola? Jag vet att man kommer in i en annan urvalsgrupp om man exempelvis läser upp ämnen på komvux. Jag har fullständiga betyg och vill endast göra prövningen pga för att få meriter så spelar det någon roll vilket betyg jag får i kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Hawre!

    Det spelar roll vilken betyg du får i Engelska 7. Den kursen krävs inte för behörighet men ger meritpoäng och betyg i kurser som ger meritpoäng räknas även in i den sökandes Jämförelsetal.

    Eftersom Engelska 7 inte krävs för behörighet, kommer du att prövas i gruppen som inte kompletterade sina betyg och i gruppen som kompletterade betyg - i båda grupperna samtidigt.
    Om du gör högskoleprovet, kommer du att prövas även i HP gruppen och med det får ännu en extra chans att komma in på högskola.

    Du förlorar alltså inget på läsa Engelska 7 eller göra prövning i den kursen.
    I icke-kompletteringsgruppen kommer du att prövas med de betyg som finns i Examensbeviset (som om du inte gjorde någon prövning i Eng 7)
    och i kompletteringsgruppen kommer du att prövas med alla dina betyg, inklusive betyg från prövning i Eng 7.

    Du kan läsa Eng 7 på Komvux eller göra prövning i den kursen och oavsett på vilket sätt du får betyg, så kommer du MED DET BETYGET prövas i kompletteringsgruppen (BII) och UTAN DET BETYGET - kommer du att prövas i icke-kompletteringsgruppen (BI eller BIex).

    Om du har möjlighet att läsa Eng 7 på Komvux, råder jag dig i första hand att läsa kursen. Detta på grund av att det är lättare att få bättre kunskaper och med det även högre betyg när man läser kursen. Dessutom så sparar du 500 kr som prövningen brukar kosta, om du läser på Komvux och du kan även (eventuellt) få Studiemedel under tiden för studier på Komvux.

    Ang. Studiemedel är det din ålder som spelar roll. Om du fyller 20 år under 2015, har du från 1 juli i år rätt till Studiemedel. Men om du fyllde 19 år under 2015 - då är det från 1 juli nästa kalenderår och det är i så fall Studiehjälp som du har rätt till om du läser på Komvux.

    För att få Studiehjälp (där bidragsdelen är 1050 kr/månad) bör man läsa på heltid. En kurs Eng 7 är på 100 poäng och läses på heltid under 5 veckor.

    När man har rätt till Studiemedel, kan man läsa på halvtid och får halva Studiemedel. Bidragsdel är på 3 tusen kr för 4 veckor och läser man på halvtid - får man då 1500 kr i månaden (lite drygt). När man har rätt till Studiemedel, får man även låna pengar av CSN. Här http://www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav/aldersgranser/1.3064 kan du läsa mer om Studieekonomi.

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Svarar nu på din kommentar.

    Meritvärde är inte konstant, utan du kan ha flera olika siffror "meritvärde av dina gymnasiebetyg", beroende på bl a vilken utbildning du söker just då (om utbildningar har olika behörighetskrav) samt kan du ha olika meritvärde även till samma utbildning, när du prövas i olika urvalsgrupper.

    Meritvärde i varje enskilt fall beräknas så här: Jämförelsetal (till just den här utbildningen och just i den aktuella urvalsgruppen) + Meritpoäng (till just den här utbildningen och i just den aktuella urvalsgruppen) = Meritvärde (som du konkurrerar till just "den här utbildningen" och i just den aktuella urvalsgruppen).

    Om du kompletterar med betyget i Eng 7 (en kurs som inte krävs för behörighet) - bli det så här:
    för konkurrens i icke-kompletteringsgruppen beräknas ditt Meritvärde utan att ta hänsyn till betyget i Eng 7
    och
    för konkurrens i kompletteringsgruppen räknas Eng 7 även i Jämförelsetal, sedan plussar man på 1.0 i merit för att godkänt betyg i eng7 ger en meritpoäng och för ett nytt unikt meritvärde för dig att konkurrera just i kompletteringsgruppen.

    Vi tar ett exempel: vi säger att du har betyget B i alla dina kurser på gymnasiet och 1,5 i Merit just nu. För icke-kompletteringsgruppen blir då ditt meritvärde: 17,5 + 1,5 = 19,0

    Och så gör du prövning eller läser Eng 7 och får betyg A i den kursen, säger vi. För kompletteringsgruppen blir då ditt meritvärde uträknat så här:
    jämförelsetal ökar lite pga betyg i Eng 7 är högre än genomsnittet och blir kanske 17,6 och så får du en extra meritpoäng
    17,6 + 2,5 = 20,1
    men om du får "bara E" som betyg i Eng 7, då blir det så här:
    1,0 i Merit får du för den kursen, men Jämförelsetal sänks lite... kanske till ca 17,2 och ditt meritvärde i kompletteringsgruppen blir med det
    17,2 + 2,5 = 19,7
    Det blir hur som helst en HÖJNING i meritvärde men höjningen blir större om du får högre betyg i Eng 7, men även E ger - hur som helst - en höjning.

    Hoppas jag förklarade tillräckligt bra. Hör av dig igen annars!
    Lycka till!
    Milla SYV
    • : Tack så mycket! Men hur kan betyget räknas in i jämförelsetalet när jag har 2500 poäng redan? Byter man ut andra betyg då?
    • Milla : Jag skriver nu ett utökat svar till dig. Kommer inom kort.