Matilda

    Hej! Jag har en fråga angående utbildning på yrkeshögskola, jag har inte fullständiga betyg från gymnasiet, men har hittat en utbildning jag vill gå på en yrkeshögskola. På deras hemsida står det att man behöver minst godkänt i ett antal ämnen, vilket jag har. Min fråga är då, behöver jag komplettera mina gymnasiebetyg för att ha lättare att få arbete efter avslutad utbildning på yrkeshögskolan, eller räcker det med att ha godkänt i de ämnen utbildningen kräver för att kunna arbeta inom det området när man är klar med den utbildningen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda,
    om du söker jobb efter en yrkeshögskoleutbildning så tror jag inte ngn är intresserad att veta om du har examensbevis från gymnasiet eller inte. Jag råder dig att söka till alla de yrkeshögskoleutb.som du är intresserad av. Om du inte kommer in, råder jag komplettera med att komma närmare examensbevis (på komvux) och helst får ut examensbevis från komvux + mer arbetslivserfarenhet (helst inom rätt bransch). Men om du kommer in på en yh-utbildning och inte har för avsikt att söka till högskola-universitet, då behöver du inte ta ut examensbevis från komvux för att du söker då jobb på din Högsta slutförda utbildningen, som blir då en Yrkeshögskoleutbildnig (som är på eftergymnasial nivå).