Paulina
    Hej!
    Jag vill läsa psykologprogrammet i framtiden men kommer under något år till att jobba och resa. Jag funderar dock även på att läsa några enskilda psykologikurser på min lokala högskola (som erbjuder socionomprogrammet). Tror ni att om jag läser någon kurs nu senare kan ”tillgodo räkna” dessa och ev stryka någon kurs från psykologprogrammet, eller hur funkar det?

    Mvh
    Vilsen

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    att du läser fristående kurser i psykologi kommer inte hjälpa dig att Komma in på Psykologprogrammet; du måste konkurrera med ditt meritvärde, omdöme från en folkhögskola eller med HP-resultatet.
    Sedan, om du kommer in på psykologprogrammet, får du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare studier" och om de kurser som du redan läste sedan innan bedöms vas identiska eller motsvarande, får du beslut om att du inte behöver läsa om samma kurser (om du redan har godkänt resultat i dem); de problemen jag set är att: för det första, går det inte på förhand veta vilka kurser som kommer ingå i psykologprogrammet när du kommer in på programmet; för det andra - om någon eller några kurser bedöms som motsvarande och du ej behöver läsa om dem igen - då är det inte alls säkert att de ligger just i början av ditt program eller under en och samma termin, t.ex - utan det kan vara så att du skulle kunna hoppa över en veckas studier här och där... och det kan lätt bli mycket krångligt med studiemedel (om du vill ansöka om studiemedel när du läser på psykologprogrammet). Psykologprogrammet går på heltid men om du hoppar över delar av programmet, är inte det heltidsstudier (i alla fall inte under alla terminer på programmet) och du måste då vara mycket uppmärksam på hur mycket pengar du har rätt till - från CSN (om du tar ut studiemedel, alltså). Dina utgifter som t.ex hyra och mat blir ju knappast mindre under de månader som du läser på deltid, men du får mindre pengar från CSN; så hur löser man det? Kan du få extrajobb - bra! Kan du få ngn annan inkomst, t.ex få eller låna pengar av din familj - jättebra! Kan du inte det - har du ett problem med din studieekonomi.
    Tråkigt att avråda från att läsa eller söka studier - men i just det fallet du beskriver kan det skapa problem för dig i framtiden. Du kanske kan läsa kurser - innan programmet - som inte ingår i programmet? Eller om du läser kurser som ingår i programmet, kanske kan du läsa om dem senare, alltså avstå från att ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning?
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Hälsningar
    Mikael

    • : Ok tack! Fick definitivt bättre förståelse nu! Får se hur jag gör i framtiden, såg precis att Lund har starter på våren också vilket skulle vara ett bra alternativ för mig! Tack för snabbt svar!!
    • Mikael : vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!