elev
    Hej!

    Har en elev som har examensbevis (yrkesexamen) men vill läsa svenska 3 för meritvärde (hon får endast läsa för behörighet). Men jag undrar räknas det in sen i meritvärde? Hon har nu 16,8 kommer det ökas trots att hon har ett låst examen? Svenska 3 ger väl heller ingen meritvärde som jag förstått. (Komvux)
    • elev : Och tillexempel har jag två utökade kurser i mitt slutbetyg kan jag räkna in de i mitt meritvärde?
    • elev : Sedan om man har slutbetyg men ett IG och kompletterar det enligt nya gymnasiereformen (A-F) räknas kompletteringen från komvux in i mitt meritvärde eller inte fastän jag har slutbetyg?
    • Milla : Oavsett vad någon annan säger, är det den bedömning som Antagning.se gör, som gäller. Men slutbetyget är det noga vilket år det är utfärdat, och det skriver du inget om, därför kan vi inte svara.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är olika regler för dem som har grundläggande behörighet på sitt slutbetyg eller genom examensbevis.

    Har man examensbevis räknas de Övriga kurser, som finns utanför exambevis in i två fall: om kurser ger behörighet eller om de ger meritpoäng. Svenska 3 krävs för grundläggande behörighet, därför kommer det betyget räknas in.

    Studie- och yrkesvägledare

    Vad gäller slutbetyg kan det spela roll om slutbetyg är från 2010 och senare år eller från 2009 eller tidigare år. Om alla de olika regler för olika typer utbildningsdokument finns info på www.antagning.se