Anonym
    Jag undrar hur det här gymnasium egentligen funkar, får jag hem brev från gymnasiet jag har blivit antagen till, om jag är behörig till 2 gymnasium och sedan inte accepterar det första får jag då ett brev från det andra eller hur funkar det hela?
    • Milla : Jag har nu svarat på din kommentar. Trevlig helg!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Vilket län bor du i?
    Det är viktigt att veta - vilket antagningskansli du "tillhör" - det är lite olika antagningsgång i olika delar av landet.
    Om du inte vill uppge i vilket län du bor, kan du gå in på www.antagningskanslier.se och hitta vilket kansli du tillhör. Där finns det också kontaktuppgifter till kansliet. Du kan ringa eller maila till just ditt antagningskansli.

    Ett annat alternativ är att du läser på den sidan där du gjorde val till gymnasiet - på de sidorna brukar det stå beskrivet hur antagningen går i just ditt län.

    Du skriver att "om du är behörig till 2 gymnasium" - menar du att du är behörig till två gymnasieprogram eller att du sökte 2 alternativ till 2 olika skolor?

    Allmänt så brukar man bli ANTAGEN på ett av sina alternativ och vi rekommenderar att INTE tacka Nej till sin plats, för då står man utan någon plats. Om vad som händer om man vill läsa på gymnasiet men ej fick någon plats, kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Mitt antagningskansli är Kristianstad och jag menar att jag sökte 2 alternativ till 2 skolor.
    • Milla : Jag svarar på din kommentar inom kort.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Om du bor i Kristianstad, så gäller följande:

    I början av juli görs den slutliga antagningen som baseras på vårterminsbetyget från årskurs 9. Du får inloggningsuppgifter hemskickade. På webben står det - vilket program & vilken skola du är antagen på, uppropstid (samt vilken Reservplats du har, om du inte är antagen på ditt förstahandsval).

    Du ska tacka JA till din plats genom att lämna ditt svar via webben.

    Det räcker dock inte med att bara tacka JA för att få behålla din utbildningsplats: kommer du inte till uppropet på gymnasieskolan eller inom 3 dagar inte anmäler giltigt skäl till frånvaro blir du utskriven och har därmed INGEN plats. Ledighet från skolan kan bara beviljas av rektor på den skola där man fått sin plats och detta görs enbart i undantagsfall.

    I början av augusti påbörjas reservantagningen, som håller på en bit in i september. Gymnasieantagningen bevakar din turordning. Det innebär att om du fått plats på ett av dina lägre val, så prövas du automatiskt på högre val i den mån det uppstår lediga platser.

    Har du några frågor kring något av detta kan du kontakta ditt antagningskansli:
    [email protected]
    Telefonnummer: 044-13 50 00

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare