Anna071128

    Hej, jag ska nu i dagarna söka till gymnasiet. Jag är verkligen säker på vad jag ska söka. Problemet är att det är 200 i meritpoäng för att komma in på den linjen och skolan, jag har bara 90 merit. Jag har godkänt i svenska engelska matte och 6 andra ämnen. Så jag är fortfarande behörig för att det är en yrkesförberedande linje. Den här skolan som jag vill söka är den enda som har den inriktningen som jag vill gå annars måste jag vända mig till en annan skola som ligger 30 mil bort. Det finns inget annat jag vill gå utan det är denna skolan och linjen, tror du att jag iallafall skulle ha möjlighet att komma in på en reservplats till hösten eller är det helt kört?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi får hoppas att skolan kan utöka antal studieplatser och då kommer antagningsgränsen gå ner. Mitt förslag (råd till dig) att du ändå förbereder dig på att du kanske inte kommer in på just den utbildningen; mitt råd är därför att du lågger i din gymnasieansökan ännu fler alternativ (detta för att få någon gymnasieplats). Det är ju bättre att (i värsta fall) få Någon gymnasieplats än att stå utan studieplats när läsåret börjar.
    Att alla elever skulle komma in på sina första val (högst prioriterade alternativ) i gymnasieansökan kan tyvärr inte garanteras.

    Studie- och yrkesvägledare