Emilia
    Hej,
    Jag läste nyligen om att man bör slutföra sin gymnasieexamen innan år 2020 (30/6), på grund av en ny reform.
    Jag har samlat betygsdokument och studiebevis från gymnasiet med godkända betyg och har cirka 1000p kvar att göra innan den nya reformen tillkommer. Vilka kurser skall ändras och om jag inte hinner slutföra dem innan det satta datumet, vad händer då?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emilia,

    du borde hinna. På heltid läser man, läser man 400 poäng under höstterminen och 450 eller 500 poäng under vårterminen, som är lite längre, än höstterminen (på komvux).

    Efter sista juni 2020 kan man inte längre ta ut ett Slutbetyg från komvux, utan alla kommer läsa mot examensbevis (alla om vill bli behöriga till högskola-universitet). Så, det kommer även i framtiden finnas möjlighet att få behörighet till högskolestudier; dock kan det för vissa personer innebära förlängd studietid.

    Råd som jag kan ge dig: boka tid med SYV på komvux och diskutera just din situation.

    Vänligen
    L.

    Liselotte