Elev

    Hej! Hur går det till om man ska söka in till högskola/universitet med högskoleprovet? Om jag och en annan person har exakt samma resultat på högskoleprovet, kommer universiteten att kolla på bägges meritpoäng eller lotta när de bestämmer vem som ska få komma in? Spelar det någon roll alls vad man har för merit (nu menar jag inte F för då är man ej behörig men om man är behörig)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,
    läs gärna info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Platsfordelning-och-urval/hogskoleprovet och du kan även kontakta Antagning.se - det är där personal finns som jobbar med antagning till svenska högskoleutbildningar.

    Det jag som är "allmän studievägledare" (ej expert på administration kring antagningen till högskola-universitet) kan säga är följande:
    - man måste vara BEHÖRIG; högskoleprovet befriar inte från kraven på att vara behörig.
    - man prövas i alla de olika urvalsgrupper där man kan prövas: alltså samma sökande kan prövas i BI, BII, BF, HP och AU och kan komma in på samma utbildning fem ggr, :) - givetvis får man ändå bara en plats.
    - den situation som du frågar om, uppstår endast om två eller fler sökande konkurrerar om den sista platsen i HP-gruppen. Och hur man löser detta kan vara, enligt vad jag tidigare fick svar om från de sakkunniga, OLIKA:
    delvis kan man kanske ta in "en extra studerande" på "överintag" (med tanke på ev framtida avhopp); annars så får antagningshandläggare titta på andra meriter än HP-resultat, alltså hen med högre meritvärde på. betygen kan tas in före de som har lägre meritvärde; men i sista hand kan även utlottning äga rum (alltså slumpen får avgöra - det förekommer också ibland).
    Hälsningar
    Mikael