Paulina
    Hej jag bor i västernorrland men vill bara bort härifrån! Jag börjar gymnasiet till hösten och undrar om det finns någon chans till att plugga naturvetenskap i stockholm? Jag har ingen specifik jag kan bo hos men finns det ej någon slags studentboende eller bidrag? Vad som helst helt ärligt!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, förstår att man kan bli lite trött på sin hembygd ibland! Dock så kan det vara lite trixigt att gå i en skola på annan ort om du inte kan bo på skolan eller har någon att bo hos. Du får heller inga ekonomiska bidrag om du väljer ett program som redan finns i din hemkommun eller en skola som inte är sk riksrekryterande. Även om du fick det så kan det ändå bli ganska dyrt eftersom bidraget bara täcker en liten del - då det gäller att familjen är med och betalar.

    Just i Stockholm är det väldigt få skolor med elevhem/boende tyvärr. Här kan du leta skolor http://www.gyantagningen.se/ och sedan kolla upp dom på nätet vilka som har elevhem.

    Här på Gymnasieguiden kan du se vilka skolor som är riksrekryterande och ger rätt till bidrag http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=2&sport=

    Sen föreslår jag att du bokar en tid med din Syv på skolan för att prata igenom vilka alternativ du har och på vilka villkor just du kan välja skola utanför din hemort.

    Hoppas det löser sig! /Lena, Syv