LeoKay

    Hej. Jag har nyligen läst klart min utbildning till att bli installationselektriker, det var nog totalt 13-15 kurser. Jag har tänkt lite så här i efterhand och skulle vilja jobba inom distribution, så jag undrar vad som krävs för att läsa vidare till det. Hur många kurser och om jag verkligen måste läsa ett helt år till för det. Jag tänker att jag redan kanske har gjort de flesta grundläggande kurserna för distrubtionselektriker.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får gärna kontakta de utbildningsansvariga för yrkeshögskoleutbildningar till Distributionselektriker med frågan om de kan korta ner din utbildning på grund av dina goda och omfattande förkunskaper;
    som regel, läser man ett år på yrkeshögskola för att bli Distributionselektriker.
    Se exempel på utbildningar som du kan kontakta med din fråga:
    yhguiden.se/utbildning/vasteras-yrkeshogskola/distributionselektriker
    yhguiden.se/utbildning/movant-yh/distributionselektriker

    Studie- och yrkesvägledare