Ta
    Hej, jag går andra året på Gymnasiet och min klass är just nu på APL. De senaste veckorna har jag inte kunnat vara på min APL mycket pga min psykiska ohälsa. Jag mår så dåligt att jag inte orkar med någonting. Jag har pratat med min mentor om detta men jag är så rädd att det inte finns någon annan alternativ angående APLn eftersom att jag förstår att den är viktig och så för ett yrkesprogram, det är därför jag helt enkelt inte vågar att fråga om det inte finns andra alternativ för mig eller så. Jag måste få hjälp med min hälsa först tänker jag annars blir det som en enda stor ond cirkel..

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ta,

    hälsan är det viktigaste i den situationen som du befinner dig i.
    Be läkaren/psykologen att skriva utlåtande om hur din hälsa är nu. Om du blir sjukskriven, så kan du bli det på heltid eller på deltid. En elev som är sjukskriven, kan ändå, om hen känner att hen vill och orkar, delta i unervisningen, men hen behöver inte göra det.
    Så, rådet är att följa läkarens/psykologens rekommendationen i vilken grad du kan studera.
    Krya på dig!

    SYV

    • : Men hur blir det med APLn som redan har börjat? Jag oroar mig så mycket om det eftersom att det är obligatorisk.
    • Anna : Om man är sjukskriven, då gäller det att ta hand om sin hälsa, i första hand. Allt annat får lösa sig sen, på något sätt. Kanske får du gå om samma årskurs nästa år; eller så föreslår din skola en annan lösning. Det finns inte några särskilda specifika regler skrivna om exakt vad man gör om man missade en del av praktiken på ett gymnasieprogram. I "värsta fall" kanske du ej får ut examensbevis, utan slutar gymnasiet med Studiebeviset, som senare kan - på komvux - kompletteras upp till examensbevis.
    • : Tack för svaret!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer