Johannes

    Hej, kommer tyvärr att gå ut gymnasiet med F i matte 3c. Jag undrar hur prövning går till efter gymnasiet? Jag kommer behöva matte3c för min framtida utbildning och undrar därmed hur jag ska gå till väga för att få godkänt i kursen? Räcker det med att jag gör en prövning på komvux och för godkänt där eller måste jag läsa om hela kursen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Johannes!
    Vi rekommenderar att läsa hela kursen för bättre chans att få godkänt betyg och helst även högre betyg än endast E. Ofta finns det möjlighet att läsa matte-kurser på heltid på flex- eller distans och då tar det endast fem veckor. Det brukar ta längre tid att få betyg genom en prövning än endast 5 veckor. Inför prövningen förbereder du dig på vilket sätt du vill - självstudier, privatlärare eller annat. Man brukar behöva anmäla sig till prövning minst 3-4 veckor innan första (skriftliga) del av prövningen genomförs, sedan brukar det gå ett par veckor innan man gör den andra (muntliga delen), så det går inte snabbare utan ofta tar längre tid att få betyg genom en prövning (om man ens lyckas hitta var man kan anmäla sig till en prövning...).
    Jag undrar också om det är just matte 3c eller 3b som du behöver få godkänt betyg i? Även om du i ditt examensbevis kommer ha F i matte 3c, kommer högre betyg i matte 3b räknas in i stället för betyget i matte 3c. Men det finns ett mindre antal utbildningar som kräver just exakt matte 3c, för särskild behörighet och "nöjer sig inte" med matte 3b. Se om det i behörighetskraven till "din" utbildning står Matte 3b/3c eller endast "matematik 3c". Det brukar nämligen vara lite lättare att få högre betyg i matte 3b än i 3c.

    Mitt råd är att du ansöker om att få läsa matematik 3 (b eller c) på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du vill ha lärarledda lektioner, brukar undervisning vara förlagd under en termin. På flex- och distans kan man läsa snabbare, t.ex om du läser endast matte 3 och inga andra kurser och läser på halvtid kommer det ta 10 veckor och på heltid - fem veckor. Du kan också se om du hittar var du kan anmäla dig till en prövning - när du inte längre är gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige (behöver inte vara i den staden du bor eller i den kommunen du är folkbokförd i). Det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning; det finns inga webbsidor som har sammanställd och aktuell information om var prövningar erbjuds. De lediga prövningstider brukar bli uppbokade mycket snabbt.
    Det är ingenting som säger att du inte kan läsa kursen på komvux och samtidigt försöka få betyg genom prövning. Får du flera betyg i samma kurs, är det Högre betyget som gäller.