Lina

    Hej! Jag har funderat på att bli kiropraktor och vill göra det på syddansk universitet då det är avgiftsfri än att att betala 46 000kr per termin här i Sverige trots CSN-berättigad. Jag har väldigt svårt att hitta information och förstå vad som krävs för att vara behörig att söka till syddansk universitet. Jag går i trean på samhällsvetenskapsprogrammet och jag har läst Naturkunskap 2 så jag är behörig i Sverige. Mitt jämförelsetal kommer ligga på ungefär 19,44 med inräknad extra merit. Jag vet inte om det är tillräckligt eller om jag är behörig alls, eller måste läsa till kurser för att bli behörig till att söka in i Danmark? Man behöver väll inte matte 5 för att bli behörig till att söka utbildningen i Danmark? Jag undrar även om man är CSN-berättigad om man går utbildningen där? Som jag även har förstått det så läser man en Bachelor och sen en vidareutbildning till Master för totalt 5 år och sedan tjänstgöring på 1 år. Men måste jag läsa ett lämplighetsprov i Sverige först för att kunna vidare söka utbildningen i Danmark? Eller är det bara efteråt om om jag återvänder till Sverige och måste söka svensk legitimation för kiropraktor? Även måste man söka 1 års legitimation i Sverige för kiropraktor efter man är utbildad i Danmark trots att Danmark är med i EU? Har inte EU länder samma krav för kiropraktor lagar/behörig till att praktisera det i annat EU land? Med allt, lönar det sig med att söka utbildningen i Sverige eller i Danmark? Tanke på pris men samt hur långt tid det kommer att ta? Mvh, Lina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    I Sverige hör yrket kiropraktor till de så kallade https://www.framtid.se/yrke/legitimationsyrken', transport: 'beacon'});">legitimationsyrken, där socialstyrelsen utfärdar legitimationer och det är förbjudet att arbeta utan en giltig legitimation. och utan Svensk legitimation får man inte jobba i det yrket (i Sverige får man inte göra det). Det är socialstyrelsen som utfärdar legitimation för yrken inom hälsa- och sjukvård. Om en kiropraktor, utbildad inom EU, vill få svensk legitimation, så ansöker hen hos socialstyrelsen och får svar om hen får ut legitimation direkt eller om någon komplettering behöver göras. Läs om det på socialstyrelsen.se/legitimation/utbildad-i-euees/kiropraktor-utbildad-inom-eu

    Vad gäller utbildning så känner jag till följande:

    I Sverige finns kiropraktorutbildning vid Skandinaviska Kiropraktorhögskolan i Solna. Utbildningen är fem år och innehåller både teori och praktik. Efter examen kan man få legitimation som kiropraktor utfärdad av Socialstyrelsen, alltså inga kompletteringar kommer att krävas om man utbildar sig i Sverige (enligt den information som jag har, i alla fall).

    Vad gäller att utbilda sig utomlands, t.ex i Danmark, så tänker jag på språket, boende, utgifter och "problem" som är kopplade till att flytta till utlandet. Studiemedel från CSN bor du ju få (hoppas jag) men det är egentlingen en fråga till CSN. Läs information på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/utlandsstudier-med-studiemedel

    Vad gäller behörighet till utbildningen i Danmark, så är det bäst att få svar från de som direkt jobbar med den utbildningen. Annars, så brukar man vara behörig till utbildningar i Norden, om man är behörig till samma (eller till motsvarande) utbildning i Sverige. Min bästa gissning är att du är behörig till kiropraktor-utbildningen i alla Nordiska länder, om du är behörig till den i Sverige. Du kan ta hjälp av Öresunddirekt, som är kunniga i frågor om Danmark, så jag hoppas de kan ge dig hjälp att få fram svar på frågor om utbildningen i Danmark. Se info om kontaktuppgifter till Öresunddirekt oresunddirekt.se/se/kontakt-och-vagledning

    Vad gäller ha råd med avgiften för den svenska utbildningen till Kiropraktor, så läser man på utb.webb följande: "Du kan ansöka om både studiebidrag, studielån samt merkostnadslån. Merkostnadslånet täcker den största delen av kursavgiften".

    Allmänt gäller: ofta finns det fördelar i att gå yrkesutbildning i samma land i vilket man senare vill jobba. För det första, är utbildningarna direktanpassde till förhållandena i samma land, för det andra - så får man kontakter på arbetsmarknaden i samma land som senare hjälper att få jobb eller uppdrag och etablera sig på arbetsmarknaden.
    Med det sagt, så är - enligt vad jag vet - cirka en fjärde del av Kiropraktorer som är verksamma i Sverige sin utbildning från utlandet.

    • Lina : Tack så mycket, det är sant! Jag undrar även vad lönen ligger på eftersom det står väldigt olika och varierar mellan 27000-40000 för kiropraktor men jag hade gärna vetat ett mer en exakt siffra. Kan en kiropraktor tjäna mer än 40000 eller är det ovanligt?
    • Mikael : Du kommer jobba som kiropraktorn om tidigast 5,5 år pga den långa utbildningen. Ingen kan säga ngt vettigt om löner på så lång sikt. Du kanske startar eget och då bestämmer du själv hur mycket du tar i lön och hur mycket du stoppar tillbaka in i ditt företag så att företaget är mer värt om du sen vill sälja det. Som anställd kan man jobba heltid eller deltid. Även om man vill jobba heltid så kanske man endast hittar halvtidstjänst som man kan få, så blir det i så fall endast halva lönen.:(