Siri12345

    Hej! Jag går nu tredje året av gymnasiet (samhälle - beteende). Jag tar studenten i Juni och vill verkligen flytta utomlands och jobba i ca. 6-10 månader. Jag planerar att jobba i ett land inom EU, gärna Spanien men vet inte hur jag ska gå till väga. Jag behöver hjälp med hur jag hittar ett jobb och när jag kan aktivt börja söka jobb då jag vill börja arbetet runt september. Kan jobba för en arbetsgivare i Spanien men lika gärna för ett Svenskt företag. Tack på förhand! Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Det låter som en spännande plan att flytta utomlands och arbeta efter studenten. För att hitta ett jobb i Spanien eller någon annanstans inom EU kan du följa dessa steg:

    1. **Gör en plan:** Bestäm vilken typ av jobb du letar efter, om du har några specifika färdigheter eller erfarenheter som du vill framhäva när du söker jobb.

    2. **Skapa eller uppdatera ditt CV:** Se till att ditt CV är professionellt och anpassat till det jobb du letar efter. Du kan använda Europass CV-mallen, som är känd i EU. Se gärna information på uhr.se/Europass-CV

    3. **Språkfärdigheter:** Om du inte redan talar det lokala språket (t.ex spanska) väldigt väl, överväg att förbättra dina språkkunskaper. Det hjälper dig att öka dina chanser att hitta ett jobb.

    4. **Sök online:** Använd jobbsökplattformar som LinkedIn, Indeed, och EURES (EU:s plattform för jobbsökande).

    5. **Nätverka:** Använd ditt professionella nätverk och kontakter för att leta efter jobbmöjligheter. Du kan också delta i nätverksevenemang och använda sociala medier som LinkedIn för att få kontakt med potentiella arbetsgivare.

    6. **Forska om arbetslagar:** Förstå de arbetslagar och regler som gäller i det land du vill flytta till. EU har vissa gemensamma arbetsregler, men det kan finnas landsspecifika regler som är bra att känna till.

    7. **Ansökningsprocessen:** När du hittar ett intressant jobb, ansök enligt arbetsgivarens anvisningar om hur ansökan ska göras. Det kan vara via deras webbplats eller genom att skicka din ansökan och CV via e-post.

    8. **Förbered för intervjuer:** Om du blir kontaktad för en intervju, se till att vara väl förberedd. Lär dig om företaget eller organisationen och förbered svar på vanliga intervjufrågor. Till de "vanliga intrevjufrågor" hör bland annat: "Varför ska vi anställa just dig?"

    9. **Boende och visum:** Tänk på ditt boende och visumprocessen. Du kan behöva ordna boende i förväg och kontrollera visumkraven för att arbeta i det specifika landet.

    10. **Följ upp:** Efter att du har ansökt och deltagit i intervjuer, följ upp med arbetsgivaren för att visa ditt intresse och hålla dig informerad om anställningsprocessen.

    Tiden att börja aktivt söka jobb kan variera beroende på arbetsgivare och bransch. Vanligtvis kan du börja söka jobb några månader i förväg. Eftersom du vill börja arbeta runt september, bör du börja din jobbsökning tidigare under året, kanske under våren eller i början av sommaren.

    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare