Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    Sverige är indelat i olika antagningskansliernas upptagningsområden. Om du söker från Söderhamn - borde det här vara din sida för att göra gymnasieval >>. Och sista dag att lägga in val till hösten 2017 är i den regionen 12 maj. Det är alltså lite ont om tid nu. Du måste antingen få inloggning (användarnamn och lösenord) eller se till att dina val läggs in av en SYV på din skola; eller att personal på antagningskansliet lägger in dina val i antagningssystemet.

    Det är inte panik än. Än finns det tid. Det är ca 13 arbetsdagar kvar till sista dag att lägga in dina val i gymnasieantagningen, därför råder jag dig att så fort som möjligt söka upp SYV som jobbar på IM på din skola, dvs "din syv" på skolan och prata med "henom" /honom eller henne/ om hur du ska se till att dina val blir inlagda i antagningssystemet.

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Uppgifter om alla de olika antagningskanslier /vad det gäller gymnasieval/ hittar man på www.antagningskanslier.se - där kan man se vilka kommuner och gymnasieskolor som "tillhör" vilket kansli; kontaktuppgifter till personal som jobbar på varje antagningskansli och vilka datum som gäller för just "din region".