Anton
    Hej!

    Jag vill så gärna komma in på läkarprogrammet och vill egentligen inte tänka på någon annan utbildning. Jag har studerat upp mina ämnen på komvux och har nu 20,72 i snitt. Jag kunde inte studera upp 3 kurser på mitt gamla gymnasium och det är synd. Har ni något tips på hur jag ska göra för att komma in på läkarprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hejsan,

    Högskoleprovet! - är ett tips. man får göra om HP hur många ggr som helst. Det är det bäsa resultatet som gäller och resultat av HP är gilltigt i 5 år;

    sedan finns det Alternativt Urval på Karolinska institutet i Stockholm...

    och så finns det några yrken som "ligger nära" till läkaryrket - som t.ex Optiker>>>, BMA>>, Specialistsjuksköterska>>, Audionom>>,

    Apotekare>>, Folkhälsoplanerare>>, Tandläkare>>

    t.ex om du skulle kunna komma in på Tandläkarprogrammet, kan du senare utbilda dig till Specialisttandläkare>> t.ex med specialisering "Käkkirurg" och då gör man i praktiken nästan samma som en Kirurg>> som i grunden är Läkare.

    Det som finns att göra är, som sagt,

    1. skriva Högskoleprover ännu en gång

    2. se om det finns ett annat yrke som du kan bli intresserad av

    3. söka Alternativt urval>>l som vi vet finns på Karolinska Institutet

    4. leta efter någon utbildning till Läkare utomlands.

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    Här>> kan du själv se om de kurser som du vill läsa upp finns i listan. Jag kan tyvärr inte se dem.

    Du kan också prata med SYV på komvux i din kommun. Ni kan leta i listan tillsammans, hjälpas åt.

    Det ser inte speciellt ljust ut! Jag tycker det är inte logiskt och orättvist att man med lite äldre betyg inte kan läsa upp sina kurser! Men jag kan inte göra ngt. åt saken.

    Din bästa chans är att försöka få högre resultat på Högskoleprovet! - det är min åsikt. Mattedelen kan du träna med hjälp av den här sidan: http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

    på komvux kan det finnas kurser i att förbereda sig till Högskoleprovet. även några Studieförbund kan erbjuda liknande kurser, men då kostar det pengar... se om du hittar någon sådan kurs och vill betala för att gå den. Annars kan man träna på Gamla prov här>>

    • Anton : Tack för svaren! Men om jag skulle tex börja läsa i Norge på läkarprogrammet. Kan jag byta till tex Linköping universitet efter 1 år? Läste det någonstans och undrar om det stämmer. Sen undrar jag också om man kan läsa upp Grundläggande fordonselektronik med kurskod FOR1205 och Lödning, skärning A med kurskod SVST1206 och svetsmetoder grundkurs SVST1221. Jag läste i gamla systemet och undrar om man kan läsa de här i de nya så skulle det vara bra
    • Anna : Ang. byta till en svensk högskola/universitet - så är det bäst att fråga på just den högskola/universitet dit man vill byta. För det första, så måste de ha ledig plats just då - och i rätt årskurs. Har de inte det, kan man inte byta. Har de det, så kan det uppstå konkurrens, då flera vill byta och det finns färre platser än personer som vill byta. Det kan, alltså, inte garanteras att man ska få byta. Det handlar mycket om "tur"! Jag ska nu se om de kurser du nämner har motsvarande kurser i det nya systemet & återkommer!
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)