Linn
    Jag har gått ut 1:an i bild och formgivning på Sturegymnasiet och funderar på att byta till naturlinjen på Kattegatt. Detta eftersom att jag inte får den utbildning jag behöver för att kunna fortsätta dit jag vill efter gymnasiet, jag funderar på arkitektutbildning. Min fråga är då hur jag går till väga och ifall jag behöver läsa om de kurser som jag gick på Sturegymnasiet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, för att gå en arkitektutbildning behöver du läsa upp till Matte 3, Samhälle 1b och Naturkunskap 2. Om du via ditt Individuella val kan lägga till Matte 2 och 3b plus Naturkunskap 2 så är du faktiskt behörig att söka även om du inte gått Naturvetenskapliga programmet. Så för den saken skull känns det ju onödigt att du ska gå om ett år. Men vill du hemskt gärna gå Natur för att du älskar alla No-ämnen och matte så får du söka om till ettan. Du behöver dock inte läsa om godkända kurser.

    Om du bestämmer dig för att söka om till Natur så är dessvärre antagningen till gymnasiet i full gång nu så du får kontakta din Gymnasieantagning i länet - få ett lösenord och kolla om du har möjlighet att vara med i reservantagningarna som hålls nu. Hoppas det löser sig./Lena, Syv