Hanna
    Hej! Jag har snart gått ut 1an på teknikprogrammet och inser att jag inte trivs alls. Ideellt skulle jag vilja byta till en estetlinje, vilket skolan jag går på inte erbjuder, men jag vet inte hur jag ska ta mig till eller om det ens är möjligt. Måste jag vänta tills nästa år där de nya niorna söker eller är det möjligt att "trixa" lite och hoppa in i en existerande klass och läsa ikapp till 2an? Eller finns det något helt annat sätt jag inte tänkt på? Tacksam för svar! Mvh Hanna!
    • SYV-besökare : Det brukar vara svårt att byta från TE till ES och vill eleven undersöka detta så mailar den till [email protected] så tittar hon på möjligheterna.
    • Mahmoud :

      Hej Hanna,

      Det går att byta program i år 2 i fall de flesta av kurser som du har läst i år 1 är gymnasiegemensamma ämnen. du får jätte gärna maila oss din studieplan och betyg från år 1 sedan kan vi återkomma i fall det är möjligt för dig att byta från teknik till estet.

      [email protected]

      International IT College Of Sweden

    • Mahmoud :

    • SYV-besökare : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/arlandagymnasiet har platser på ES, media till hösten, i år2 - och du behöver skicka din studieplan till skolan så att personal på skolan kan göra en bedömning om de kan ta emot dig i årskurs 2.
    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    du kan både söka till åk1 och försöka byta in dig i åk2.
    till årskurs 1 söker du via gyantagningen.se - tyvärr var sista dag i omvalsperioden den 15 maj i Stockholm - om du söker i stockholm, t.ex... och till 8 juni kan man söka som "sen ansökan" för att delta i reservantagningens första omgång...

    Samtidigt kan du försöka byta in dig i åk2 på Estetiska progrmmet, inriktning Estetik och medier. För det kontaktar du alla de skolorna dit du vill byta - och fråga om de har ledig plats. Det kan bli svårt men är inte omöjligt.
    Eftersom vi ej kan gå tillbaka i tiden och du kan inte söka på "vanligt sätt" - det borde du ha gjort t om 15 maj - tråkigt att du missade den möjligheten med endast en dryg vecka - men inget att göra åt det nu! :(

    Studie- och yrkesvägledare

    Kontaktuppgifter till gymnasieantagningskansliet i Storstockholm finner du på antagningskanslier.se/kansli/gymnasieantagningen-stockholm

    I >>Stockholms län finns det ca 30 gymnasieskolor som erbjuder ES, estetik-och-media - se här. Du kan kontakta alla de skolorna som ligger inom pendlingsavstånd för dig - och fråga om de har plats i åk2 på ES, media och om de i så fall kan tänka dig att ta in dig. Var beredd på att du måste uppvisa din individuella studieplan, dina betyg och närvarorapport - från din nuvarande skola; det är det som rektorer på gymnasieskolorna brukar fråga efter när de överväger att ta in en ny elev.

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag tror att möjlighet kan finnas att byta till Upplands-brogymnasiet >> - ta kontakt med dem och skicka dina "papper" som t.ex uppgifter om dina betyg från Grundskolan och  omdömen från dina gymnasiestudier.
    Hälsningar
    SYV

    Täby-enskilda-gymnasium >> har just nu, enligt vad jag vet, fullt i sina klasser men de har en ansökan du kan fylla i för att skolan ska kunna kontakta dig om vi de får en ledig plats.

    • SYV-besökare : Du kan ta kontakt med [email protected] - för att det kan finnas möjlighet att byta till Fredrika Bremer gymnasiet, om du skulle önska det.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Rytmus i Stockholm > svarade att du kan kontakta personal på skolan med din fråga, men de kan inte lova att de kan ta emot dig in i åk2. Deras förklaring lyder:
    ..." innan vi tar ett beslut att ta in en elev till åk 2 behöver rektor och biträdande rektor se över elevens studieplan för att se vilka kurser som saknas. Saknar man alla estetiska kurser är det vara väldigt svårt att göra ett byte då alla kurser som man läser på vårt estetiska program i åk 2 bygger på de man läst i åk 1.
    Det bästa är om eleven kontaktar gymnasieskolan direkt med sin studieplan så att rektor och biträdande rektor kan se över detta och komma med en bedömning. Om sedan beslutet tas att det utifrån studieplanen skulle vara möjligt att byta, så blir man då kallad för ett intagningsprov. Då får man göra ett prov för den inriktningen som man är intresserad av, och även beroende på hur provet går, gör man sedan en bedömning på om vi kan ta emot eleven eller ej.
    Är du intresserad av att se om du skullle kunna byta till Rytmus i Stockholm, kan du maila till [email protected] ".