Sara
    Hej!
    Jag har förstått det som så att när man söker till högskolan så räknas Gymnasiearbete ej med i meritpoängen utan det räcker med att man är godkänd. Men är det då 2400 poäng som står på spel eller måste man läsa något i utökat? Hur räknar man då ut meritvärdet? Dividerar man med 2400 eller 2500? Vi förutsätter att man inte läser något i utökat.
    Jag går förresten Naturvetenskap med inriktningen Naturvetenskap.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sara!
    Eftersom man inte kan få högre än E betyg på Gymnasiearbete så påverkar inte betyg i Gymnasiearbete ditt Meritvärde (jo! om man får F i gymnasiearbete, får man inte Examensbevis, utan Studiebevis och med det inte har Grundläggande behörighet till högskola).

    Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng (om man har några meritpoäng).

    Har man inga Meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Vid framtagandet at Jämförelseral dividerar man med 2400 p.
    Det finns räknehjälp på antagning.se där du matar in dina betyg och räkneverket räknar åt dig, här
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/gf/

    Hälsningar
    Mikael SYV