Anna-Karin
    Hejsan,

    Jag vill gärna boka in en tid med en syo-konsulent för att få hjälp med att se över mina gymnasiepoäng. Då jag inte pluggat på länge och inte avslutat min gymnasieexamen så vill jag gärna få hjälp med att sammanställa mina betyg och få reda på hur många poäng jag har och vad jag behöver komplettera med.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Anna-Karin,
    du får vända dig till komvux /eller Vuxenutbildningen/ i din "hemkommun", det vill säga där du är folkbokförd. Det är lite olika i olika kommuner - ibland (i mindre kommuner) kan komvux vara "sammanslagen" med gymnasieskolan. Men det vet de i växeln, om du ringer och ber att få prata med någon på komvux. Det går ofta också hitta info- på kommunens hemsida.
    Det är i alla fall KomVux du skall vända dig till och gör det snarast - för att det kan vara så att du behöver komplettera och i fall du hinner komplettera innan 30 juni 2015, kanske kan du få Slutbetyg. Denna möjlighet upphör vid månadsskiftet juni/juli och efteråt läser man enbart mot Gymnasieexamen, som ställer högre krav (bl a är Svenska 3, f d Svenska C och Engelska 6, f d Engelska B är obligatoriska kurser och det var de inte för ett Slutbetyg).
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte