SYV-besökare
    Hejsan,
    jag har deltagare i ett projekt, det är en kvinna som har ryska som modersmål och hög utbildning från Moskwa och sedan från ett Universitet i Sverige också. Hon hade tidsbegränsad anställning och kommer snart, tyvärr, återigen bli arbetslös.
    Hon tänkte hitta (eller i alla fall försöka hitta) möjlighet att få anställning på ngt. företag eller i någon organisation som har med Ryssland att göra (eller med Baltiska länder där många ur befolkningen talar ryska); för att hon tror att hennes språkkunskaper och erfarenhet från Ryssland/Sovjet Unionen kan bidra i de verksamheter. Men hur hittar man vilka företag som har eller planerar ha samarbete med t.ex Ryssland och med Baltiska länder eller med länder som tidigare ingick i Sovjet Unionen?
    Man kan ju inte fråga alla svenska företag och organisationen, en efter en... det kommer ta flera år i så fall. :)
    Tacksam för alla tips" SYV

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    tyvärr kan det bli svårt...
    Vi har frågat Kammarkollegiet och Arbetsförmedlingen; båda svarade att de inte har några sådana listor eller register och att de tvivlar på att de, över huvudet taget, finns.
    På Arbetsförmedlingen fick vi råd att kontakta Eures-rådgivarare för respektive land - men då är det i så fall Baltiska länder: Estland, Lettland och Litauen, för att det är ju de länderna som förut ingick i Sovjet Unionen och idag ingår i EU. Frågan är dock om EURES-rådgivare för Baltiska länder har sådan info (mycket möjligt att de inte har den info).
    Men kika gärna på yrke/eures-radgivare där det bl.a finns länk till Portalen för Rörlighet i Arbetslivet där det går att hitta e-postadresser och tel.nr till EURES-rådgivare i olika EU-länder.
    En svår fråga att svara på! Tyvärr är det möjligt att det gäller att leta genom "personliga kontakter" och genom att Googla...
    Om vi får någon mer relevant info - hör vi genast av oss!

    vänligen och Lycka till!
    ANNA