Elisa
    Hej! Jag är norsk medborgare men har ett sluttbetyg från en svensk gymnasieskola. Nu vill jag höja några av mina betyg, blant annat datorkunnskap DAA1201. Jag gikk ut gymnasieskolan i 2009, och har förstått det så att många av dessa ämnen som jag hade då inte eksisterar längre. Vart kan man finna en översikt över hvilka ämnen som tilsvarar dom tidigare? Och hur kan jag som norsk medborgare gå fram för att höja betygen? Vil helst göra det på distans/över nät.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elisa,
    Kika på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux12.pdf där nämns "gamla" kurser och motsvarande nya kurser. Det är tyvärr inte alla gamla kurser som har motsvarande nya kurser. Och i fall en gammal kurs ej har en motsvarande ny kurs, så går det inte höja det betyget.
    Den kursen som du nämner i din fråga kan jag inte hitta i Tabellen för "utbyteskomplettering" och i så fall går det tyvärr inte höja det betyget.
    När man frågar det svenska Universitets- och högskolerådet om hur personer med gamla betyg ska höja sina betyg (i fall det ej finns motsvarande ny kurs), får man svar att man kan göra högskolerpver och prövas i HP-urvalet i så fall. Men våren 2020 blev högskoleprovet inställt, så gick inte det heller. :(