linnea

    Hej! Jag har ett meritvärde på 12,36 jag skulle vilja höja det till 16. Jag har flest E och D men dom betygen är i kurser som jag lätt kan höja mig i. Jag har även ett f i tyska 2, skulle det vara bra att få godkänt i det eller är det bättre att läsa upp andra ämnen? Jag vill söka en utbildning så snart det är möjligt och undrar vart jag borde börja för att höja mitt meritvärde? Och hur jag gör det på bästa sätt.

    • Liselotte : Har du Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linnea,
    har du examensbevis och inom det ingår Tyska 2? Höjning i en 100p.kurs som t.ex tyska 2 och de flesta andra gymnasiala kurser är, från betyget F till E är lika stor som från E till A (cirka + 0.4). Så, om du får E i tyska2, höjer du ditt jämförelsetal/snittbetyget med cirka + 0.4.
    Jag vet inte om du idag har några merit/Extrapoäng. Engelska 7 ger + 1.0 och moderna språk 3 och 4 ger var sina + 0.5. Högre mattekurser ger också meritpoäng. Se gymnasieGuiden.se/merit
    Hur du snabbast kan höja ditt meritvärde kan inte jag eller någon här på FråGA SYV ge ngn konkret svar på, för att vi vet inte vilka ämnen du har lätt för och om du kommer lyckas hitta möjlighet att anmäla dig till prövningar.
    Sök läsa tyska 2 på komvux. Du har F och komvux borde inte neka dig läsa den kursen. Försök få högre än endast E. Skulle du få D i tyska 2, blir höjningen + 0.5 (i stället för + 0.4).
    Om du idag inte har max meritpoäng (som är 2.5) då vinner du mycket på att läsa kurser som ger meritpoäng. Om du redan har examensbevis kan komvux neka dig läsa engelska 7 för att den kursen inte krävs för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning, men du förlorar inget på att söka läsa den kursen. Skulle du få plats och sedan också få godkänt betyg läggs + 1.0 till ditt snittbetyg, men betyget i kursen räknas även in i ditt snittbetyg, så försök även här få så högt betyg som möjligt.
    Om du i ditt examensbevis har matematik 1b eller 1c och 2b eller 2c eller 3c, så kan du göra prövningar i matematik 1a, 2a och 3b. I BII, kompletteringsgruppen kommer de högre betygen räknas in i stället. Det är lättare att få högre betyg i a-spåret i matte än i b- eller c-spåret.
    Gör också högskoleprovet, är mitt råd.
    Komvux kommer troligtvis inte ge plats på kurserna i vilka du har godkända betyg och då gäller det att försöka hitta var du kan göra prövningar, vilket är svårt. Många vill göra prövningar och tillfällen att boka in sig på är inte så många. Sök var du kan göra prövningar i hela Sverige.

    Liselotte
    • linnea : Hej! Jag har examensbevis där tyska 2 ingår. I historia tex har jag betyget E om jag inte missförstått så måste jag göra en prövning för att kunna höja det betyget. Om jag skulle göra en prövning och höja mig till ett C hur mycket höjer sig då mitt snittbetyg?
    • linnea : Funkar det att läsa en helt ny kurs på komvux som jag inte läst i gymnasium och att då de betyget räknas in i mina meritpoäng?
    • Anna :

      Meritpoäng är det engelska 7, moderna språk 3och4 och högre kurser i matematik som ger (inga andra kurser ger meritpoäng). Läs på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng

      Nya kurser, som inte ingår i ditt examensbevis (betyg i de kurserna) räknas in endast om en sådan kurs krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng. ... Vad gäller höja betyget i "kursen i historia", så beror det på hur stor din historiekurs är; om det är historia 1b, som är på 100poäng, då blir höjning från E till C + 0.2 men om det är en liten kurs á 50 poäng, då blir höjningen hälften, alltså + 0.1.