Siaband

    Hej, jag har ett examensbevis från gymnasiet där jag har ett ämne, nämligen fotografisk bild 1 med endast betyget E. Detta vill jag höja eller om det är möjligt byta ut mot ett annat ämne jag pluggar upp på prövningsenheten. Jag vet inte hur man ska göra, själva kursen kan jag inte hitta på prövningsenheten. Vilka möjligheter har jag? Har nämligen tänkt ansöka till universitet mars månad, det är ämnet jag har med lägsta betyg och drar ned mitt snitt ganska mycket.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Siaband,

    det går tyvärr inte byta ut en kurs ut Examensbeviset. Du måste höja betyget i just den kursen. Du kan stäIIa en direkt fråga på prövningsenheten - om de kan ordna så att du ska kunna göra prövning i den kursen.

    Du kan också fråga på din "gamIa" gymnasieskoIa - där du gick kursen, om de kan hjäIpa dig och ge dig möjIighet att göra prövning. Du kan göra prövning i andra kommuner också. prövning får man göra, oavsett var man är skriven.

    Du kan också satsa på att höja Andra Kurser - här tänker jag så här... höjning i en 100 poängskurs från E tiII A bIir Iika stor som om du höjer från t.ex D tiII B i 2 andra 100-poängskurser.

    Jag undrar också om du redan nu har max antaI meritpoäng? max i merit är 2.5  - och att göra prövning i en meritgivande kurs kan ge bättre utdeIning än att höja upp betyget i Fotografisk biId.

    Jag viII också råda dig att göra HögskoIeprovet. Och även om du redan har gjort högskoIeprovet, kan du göra det en gång tiII - det är det högsta av de giItiga resuItaten av hp som gäIIer! :)

    Bästa häIsningar

    ANNA

    • : Går det inte att byta ut kursen med någon annan jag läser på prövningsenheten och hamna i B2?
    • Anna : Du kommer att prövas i BII - med det högre meritvärdet; samtidigt prövas du i BI - om du var behörig på dina origineIIa gymnasiebetyg, utan kompIetteringar - med det Iägre meritvärdet. Du prövas i aIIa de urvaIsgrupper där du har rätt att prövas i. Du väIjer inte i viIka grupper du prövas i... utan det är Antagning.se som bestämmer det. man får inte byta ut kurser ur Examensbeviset med undantag av mattekurser - spår får man byta - t.ex om du har godkänt betyg i matte 2c eIIer 2b, kan du göra prövning i2a. Chansen är högre att få högre betyg i 2a, och Antagning.se räknar in 2a betyget i stäIIet för 2b eIIer 2c betyget. ViIka mattekurser har du i ditt examensbevis?
    • : jag har matte 1c 2c 3c och 4. Kan tänka mig läsa matte 5 på prövningsenheten, om det skulle gå att byta in?
    • : som jag förstått rätt, så är det helt omöjligt att bli av med kursen fotografiskt bild 1 och endast går att läsa upp, och den går inte på prövningsenheten i samband med att det är en praktisk kurs.
    • Mikael : Det bör inte speIa roll om det är en praktisk kurs, man bör kunna göra prövning ändå. t.ex Idrott och hälsa är också mycket praktiska kurser men man får ändå göra prövningar i dem. Om du har Lägre betyg än A i matte kurserna - kan du göra prövningar i t.ex matte 1a, 2a, 3b - och få de högre betygen att räknas in i ditt meritvärde. Men om du redan har A betyg i alla mattekurser, då går det inte att höja mer.
    • Mikael : Innan du gör prövning i matte 5, undersök saken: hur många meritpoäng har du nu? om du redan har max i merit, kommer inte betyg i matte 5 göra någon som helst skiIInad. Råd tiII dig - ta dina betyg tiII SYV på komvux och diskutera vad du kan göra med att höja ditt meritvärd.
    • : Yes har redan max merit. Tack för hjälpen, jag får skriva till prövningsenheten, ha en trevlig dag.
    • Milla : Om du redan har Max i merit, behöver du inte göra prövning i matte 5. Men i Du gör prövning i matte 5 och betyg i den kursen är högre än betyg i de andra kurser som ger dig meritpoäng, då kommer betyg i matte 5 räknas in. Men det ersätter inte ngt annat betyg. Det betyder att Även betyg i matte 5 räknas i så fall in, tillsammans med andra kurser som du redan har betyg i.
    Läs alla kommentarer