Lillemor
    Hej!
    Hur ingår meritkurser på gymnasiet? Är dem i individuellt val eller programfördjupningarna?
    Eller är dem utöver detta helt och hållet?
    Det är gymnasieval snart och jag har inte fått någon bra information om detta. Jag kanske inte behöver oroa mig om dessa ännu men jag vill helst veta så mycket jag kan innan gymnasievalet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lillemor,
    en bra förklaring om vad meritpoäng är - finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Det går tyvärr inte ge ett kort svar för att det är rätt komplicerat och många olika situationer kan uppstå.

    Några exempel:
    En elev som läser SA (valfri inrikning) läser matematik 1b och 2b (därför att det är på SA obligatoriskt). Får eleven godkänt betyg i båda kurserna, men sedan söker till en högskoleutbildning som ej kräver matematik för särskild behörighet (ex. till Konstfack eller juristprogrammet) - får man en halvmeritpoäng för matematik 2.
    Men om samma elev söker till högskoleutbildningar, där matematik 2 krävs för särskild behörighet, ex. till psykologprogrammet eller till sjuksköterskeutbildningen - får hen inte merit för matte 2 (utan för att få meritpoäng inom matten, behöver hen - som lägst - ha godkänt betyg i matte 3).
    *****
    Sedan finns det också några få svenska högskoleutbildningar som, över huvudet taget, inte accepterar meritpoängen. Meritpoängen gäller inte heller vid ansökan till utbildningar utomlands.
    *****
    Det är inte obligatoriskt att läsa kurser för meritpoäng (såvida kurserna ej ingår som obligatoriska i just "ditt gymnasieprogram"); ex. ingår en kurs Moderna språk i NA som obligatorisk - men i fall eleven läser på lägre nivå än 3, får hen inte merit (det är från Mod.språk 3 som man får merit).
    Engelska 7 ger en meritpoäng och den kursen ingår inte som obligatorisk i ngt gymnasieprogram. Eng 7 kan läsas inom programfördjupningen, inom Individ.val eller (om rektor så tillåter) som U-kurs (utökad kurs, utanför programmets 2500 poäng).

    Jag kan, annars, ge ett praktiskt råd: läs så mycket matte, engelska och moderna språk som du kan. Det är kurser inom de ämnena som ger meritpoäng; och, för övrigt, är det bra att kunna så mycket matte, eng och olika språk, som möjligt, oavsett vad man läser efter gymnasiet eller vad man jobbar inom.

    Liselotte