Anna
    Hej!
    Då jag tyvärr blev underkänd i Svenska 3(tog studenten 2016) så är jag ju självklart inte behörig till högskola eller liknande. Då jag vill lösa detta snarast är då min fråga; om jag läser en distanskurs på KomVux(Hermods eller liknande), kan jag då klara kursen på en 14 dagars intensivt pluggande? Alltså att jag fokuserar på detta från ex. 9-16 varje dag i en till två veckor?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,

    Svenska 3 är en 100 pongskurs gymnasiekurs. På heltid, dvs vid studieinsats på 40 timmar/vecka - läser man den kursen på fem veckor.
    Dock är det så att i fall du redan har läst kursen och kanske "nästan har godkända kunskaper" kan du de facto klara dig snabbare, men för det krävs det att det är en distans- eller "flex"kurs och att läraren är tillmötesgående; detta för att det är bekvämare för läraren att alla ska börja samtidigt, läsa samma avsnitt samtidigt och göra slutprovet (ex. Nationella provet) samtidigt.
    Det kan också vara bra för dig att försöka få HÖGRE betyg än endast E. Detta för att högre betyg kommer att höja ditt meritvärde.
    Att bli behörig är givervis mycket viktigt; men det hjälper tyvärr inte om du sedan ändå inte kommer in på den utbildningen som du vill komma in på pga lite för låga betyg.
    Det kan därför vara fördelaktigt för dig att göra planering med syv på komvux och kanske försöka läsa upp några andra kurser, kanske några kurser som du tidigare inte har läst, men som kan ex. ge dig meritpoäng? - och på så sätt få examensbevis från komvux med högre meritvärde.

    Vänliga hälsningar

    L.

    Liselotte