Kimia
    Hej
    jag är helt förvirrad,kring det här:att hur det kan vara så att man inte kommer in på läkarprogrammet även om man sökt flera gånger + att man även har fått antingen hög resultat av Hp/höga betyg.
    Så min fråga är:Kan det vara så att man inte kommer in på läkarprogrammet även om man söker under flera år?,& isåfall hur kan det vara så?.

    Väldigt tacksam i förhand!!.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia!

    Vad har du för resultat på Högskoleprovet? Du skriver "högt". Har du det högsta möjliga, det vill säga 2.0?

    Hur många gånger man söker en högskoleutbildning, spelar ingen roll. Vid varje nästa antagning är det ingen som tittar på om man sökte samma utbildning innan eller ej. Så det kan man bara släppa helt och hållet och inte tänka på antal gånger man sökt eller tänker söka: varje ny antagning är "från ruta noll". Detta gäller ALLA högskoleutbildningar.

    Det som är speciellt med just läkare - är att det är många fler som vill läsa den än det finns platser. Jag vill komma med exempel här: vi säger att ni är ett gäng kompisar som vill åka bil för att bada. Ni har en liten bil (Nissan Micra) men ni är 25 personer som alla väldigt gärna vill åka med. Det är helt omöjligt att få in 25 personer in i Nissan Micra, men alla vill åka: hur skulle du lösa det? Vem får åka med och vem får stanna kvar? Det finns inga andra bilar och resan tar lång tid därför går det inte att skicka samma bil fram och tillbaka för att hämta fler personer.
    I sådana situationer gäller utlottning. Det är fem personer som har tur och drar vinstlott. På läkarprogrammet sker utlottning bland de som har de högsta betygen och/eller högt resultat på högskoleprovet. Det gäller, alltså, både att vara duktig och även att ha tur.

    Jag eller mina kollegor vägledare har ingen möjlighet att påverka den situationen. Vi kan bara försöka förklara hur det funkar.

    Mvh
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!

    Det är extremt svårt att få 2.0 på Högskoleprovet.
    Och det finns inga garantier att komma in på läkarprogrammet även med 2.0 på högskoleprovet.
    För det första, så måste du även bli BEHÖRIG - dvs ha minst E i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4. Utan godkända betyg i de kurserna, kommer du att få svar OBEHÖRIG från Antagning.se.

    När du blir behörig, söker du på de betyg och det resultatet av högskoleprovet som du då har. Vi vet ej om situationen förändras: om det t.ex. fattas beslut om att utöka antal platser på läkarutbildningen, vilket vi givetvis hoppas på!

    Om det är då du söker fortsatt mycket hård konkurrens, och det blir utlottning bland de som har 2.0 på högskoleprovet - då gäller det att ha tur och bli bland dem som får plats.

    Det är det absolut bästa förklaringen som vi på Fråga SYV är kapabla att ge! Vi kan inte förklara bättre än så här. Det kanske finns ett sätt att förklara bättre men vi känner inte till det sättet. Du tackar för ett bra svar men samtidigt ställer en ny fråga som är identisk med den frågan som du redan ställde ett antal gånger förut.... Vi förstår att du väldigt gärna vill komma in på läkarprogrammet, men vi på Fråga SYV kan ingenting göra mer än att förklara hur det fungerar. Vi har ingen möjlighet att fixa in dig på läkarprogrammet. Det hjälper alltså inte att ställa samma fråga många gånger. Du kan inte få ett annat svar eller någon sort löfte från oss om att du kommer in. Även om du frågar flera gånger varje dag, får du samma svar från oss: att du måste kämpa för högre betyg, du måste bli behörig, vi REKOMMENDERAR att du gör högskoleprovet, att du sedan söker på de meriter du har och att vi lovar att hålla tummarna för dig och hoppas att det går bra!
    Något annat svar kan du inte få från oss.
    Gå prata med SYV på din skola, skicka mail till SYV på läkarutbildningen. Vi tror inte du får ett annat svar någonannanstans heller.
    Vi tycker det är synd att du lägger din tid på att ställa samma fråga till oss varje dag i stället för att läsa mer i dina kurser på gymnasiet. Du vinner ingenting alls på att fråga oss om samma sak varje dag. Vi kan givetvis svara till dig varje dag. Du kommer då att få exakt samma svar för att vi kan bara svara så som det är.
    Ett råd: gör ditt bästa på skolan och träna på högskoleprovet. Då gör du dig själv en tjänst. Du gör då ditt bästa för att uppnå din dröm.

    Hälsningar
    Milla
    • : Tack så mycket för en så bra svar!,det är så att jag har inte skrivit Hp ännu,men om jag får 2,0,kommer jag in då på läkarprogrammet?.Mvh
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.