Kimia
    Hur kan man få 2,5 som meritpoäng om man ska gå på VO?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej,
    reglerna kring Meritpoäng är ganska komplicerade.
    Om man går på VO blir det svårt att få max antal Meritpoäng, därför att man måste läsa flera mattekurser, engelska 7 och Moderna språk /t.ex. Tyska, franska, spanska/ steg 3 och "uppåt".

    Högre kurser i Matematik än 1a, Engelska 7 och Moderna språk ingår inte i VO. Det är inte alls säkert att man kan lägga till de kurserna.
    VO programmet är ett yrkesprogram som i första hand förbereder till att kunna direkt efter gymnasiet söka jobb som undersköterska.
    Om man redan innan man påbörjar gymnasiet siktar på Universitetsstudier, är det fördelaktigt att välja ett av de högskoleförberedande program. Läs information om alla gymnasieprogram här http://www.gymnasieguiden.se/program

    Vänligen
    Julia SYV