Urtė
    Hej, jag går sista året på gymnasium. Just nu ser det ut som att jag måste ha mer poäng än jag har nu/kommer ha, för att komma in på psykologprogrammet.
    Vad kan jag göra?? Förutom att göra högskoleprovet då.

    Jag skulle kunna tänka mig jobba med KBT eller PDT. Men om jag förstår rätt så måste jag först läsa 5 år psykologprogrammet? Och bara sen kan jag inrikta mig på KBT eller PDT, stämmer det? Eller har jag förstått det fel?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, psykolog är i Sverige ett av de legitimationsyrken där socialstyrelsen utfärdar legitimation och psykologexamen är ett måste, och då ska man 100% gå på psykologprogrammet, för det går inte få ut psykologexamen (i Sverige) på annat sätt än genom studier på psykologprogrammet.
    Men jobba med KBT kan man på andra sätt också - t.ex finns några yrkeshögskoleutbildningar inriktade på KBT, se några exempel:
    yhguiden.se/resultat?Education.text=KBT