Krisztina

    Hej! Jag började paralegal utbildningen en månad sedan, men jag skulle vilja ha en bredare utbildning också. Jag fick nu veta att man kan utbilda sig till rättsvetare. Jag skulle vilja starta utbildningen nu under våren. Min fråga/frågor är följande: Kan jag skriva prövningar/ tentor i universitetet för att få hp också istället för bara yhp? (För att jag vill inte läsa om alla juridiska kurser om det inte är ett måste. ) Om jag inte kan omvandla mina yhp genom prövning eller liknande till hp. Exakt vilka kurser behöver jag läsa till ett fullständigt kandidatexamen inom rättsvetenskap? Tack för svaret i förhand.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på våren startar mindre antal utbildningar. De flesta utbildningar börjar på hösten - så är det i alla fall i Sverige.

    Det programmet på högskolenivå som "linar" rättsvet.programmet mest, i alla fall vad jag kan se och som börjar på våren 2020 är det här: https://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=SPA1K&pInr=&lasar=19%2F20

    Om du kommer in på ett högskoleprogram, kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning"; lärosätena ger inte sådan bedömning på förhand. Alltså, du måste först komma in på programmet "på vanligt sätt" och sedan kan be de utbildningsansvariga se vad du har för utbildning sedan innan - och de kan fatta beslut om att du kan hoppa över delar av programmet.
    Det finns inga tester för att omvandla Yrkeshögskolepoäng till Högskolepoäng. Dock är det inte förbjudet för högskolorna att bedöma att de kunskaper man kan skaffat sig på yrkeshögskola motsvarar vissa delar av högskoleutbildningen; det är en bedömning som varje lärosäte gör själva, på plats, på sin egen högskola eller universitet.