Soma
    Hej Syv!
    Jag går i nian och är en tjej som verkligen vill bli tandläkare. Jag har nu C i alla mina no ämnen och D i matte. Men jag vet inte om jag kan klara av naturvetenskapliga programmet. Jag pluggar och vill få minst ett C i matte i slutbetyg och A-B i naturämnerna. Kommer NV inr natur bli enkelt för mig då? och kommer jag klara av takten? Vad an jag göra för att bli tandläkare om jag går ut gymmnasiet med 18p. :)

    MVH

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är jättesvårt för mig att avgöra om du kommer klara Natur och jag förstår att det kan vara svårt att förutse hur mycket jobb det är. Jag tror mental inställning mot att det blir tufft och bra studieteknik och studieplanering + bra och stadig kunskapsgrund i ämnena från grundskolan kan hjälpa mycket. Och självklart ska man gilla att räkna matte och gilla utmaningen att lösa matematiska problemställningar.

    Kanske kan du kontakta skolan som du är intresserad av och gå en provdag på Natur? Det kan ge en insikt i hur en vardag på en matte/fysiklektion ser ut och elever kan säkert berätta vad som krävs.

    Eftersom elever från nya betygssystemet inte har gått ut än och sökt högskola så finns det dessvärre ingen möjlighet att veta än vad olika högskoleprogram/kurser kommer att ligga på för antagningspoäng. Första kullen går ut i vår och till hösten så får vi statistik som kan vara intressant för dig. /Lena, Syv