Sahar

    Hej! Jag har ansökt till Gislaved gymnasium och jag har kommit in i mitt första val (naturvetenskap) men jag är en asylsökande utan uppehållstillstånd. Jag ska flytta från denna kommun snart och jag vet ej vart, det som migrationsverket som ska bestämma men de har inte gjort än. Skolan ska börja snart och jag undrar om jag flyttar härifrån, får jag byta min skola(när som helst)? Hur ska jag får hjälp? Måste jag ansöka igen? Eller måste jag studera i Gislaved under ett år eller en termin? (Jag får inte att ansöka till annat gymnasium i annan kommun som jag inte bor.)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Rättigheter för asylsökande är en fråga till en jurist, inte till en studievägledare. Mitt råd är att du frågar Migrationsverket. Vi vill inte ge dig fel svar. Vi har inte ngn egen expert på det område. Vi måste därför Tyvärr!!!! ... svara att vi inte kan svara på den frågan.:(

    Studie- och yrkesvägledare