Olle
    Jag är 15 år, och ska välja gymnasium till våren. Jag vill bli jurist (advokat/åklagare), och jag är ganska säker på min sak, så ek-jur är den "bästa" linjen att gå för det. Dock har jag nyligen börjat fundera på att sikta på typ läkare, eller något liknande. Jag vet att juridik kan pluggas på högskola, med en naturbakgrund på gymnasiet, men går det att söka till "naturhögskola" med juridisk gymnasieutbildning? Vad är "bästa" tillvägagångssättet?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Olle,
    högre naturvetenskapliga/medicinska utbildningar, som läkar-, tandläkar-, veterinär-, marinbiologprogrammen, kräver - för särskild behörighet - godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4 och det är de kurser som ingår i inriktningen Naturvetenskap på NA-programmet.
    På Ekonomiprogrammet är det i princip omöjligt att bli behörig till läkarprogrammet, för att kemi, fysik och biologi läses inte på ekonomiprogrammet.
    Så det är i så fall NA/inriktning Naturvetenskap >> som gäller för dig på gymnasiet.

    Mvh
    SYV