Tua

    Hej! Jag undrar hur man räknar ut sitt sammanlagda betygsvärde (det som ska vara mellan 21 500 och 48 000) om man har läst utökade kurser. Jag har kollat på exempel och förstått det som att betygen i utökade kurser bara räknas med i jämförelsetalet om kursen ger behörighet eller meritpoäng (enligt antagningen.se’s guide). Grejen är bara att alla mina tre utökade kurser gör det ( fysik 2 och matte 4 ger behörighet, och engelska 7 ger meritpoäng i mitt fall). Jag har läst 2700 poäng exklusive gymnasiearbete och har räknat ihop mitt sammanlagda betygsvärde till 48500 poäng. Det står dock att det max kan vara 48 000 poäng när jag läser på antagningen.se’s guide. Hur ska jag förhålla mig till detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror du refererar till det som står på https://www.antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde/ och min uppfattning är info om "max sammanlagt betygsvärde" på den sidan är otydlig (t o m "felaktig"); de som skrivit detta glömde att tänka på U-kurserna; De har skrivit information utifrån det examensbeviset som ej inkluderar U-kurserna, då stämmer det. I examensbeviset från gymnasiet har eleven 2500poäng, av dem 100p.gymnasiearbete; alltså 2400poäng räknas in och högsta betyget är A, så multiplicerar man 2400 poäng med 20, som A-betyget ger, så blir det 4800, det är alltså maximalt sammanlagda betygsvärde i fall man i sitt examensbevis inte har U-kurser (ej läst utökat program).
    Att läsa utökat program är ett undantag. Som regel läser eleverna utan U-kurser.

    Så, om du har U-kurserna så blir det fler poäng som ska räknas in och det finns egentligen inte ngt som är "max sammanlagt betygsvärde" för att i teorin kan man ha jättemånga U-kurser som alla ska räknas in + att även kompletteringar efter gymnasiet måste många ggr också räknas in.
    Det är alltså inte alls konstigt att du fick betygsvärde som är högre än den siffra som visas i info på sidan (länk ovan).

    Studie- och yrkesvägledare