Loulia
    Hej!

    Jag har utländsk gymnasieutblidning med betygsvärde 16.60 och sedan fick jag merit poäng 1,75. Då blir mina poäng 18,35. Sedan pluggade Sva 1,2,3 och eng. 5. Så kunde höja mina poäng så lite till att bli 18,45. Och nu pluggar eng. 6.

    Men vill gärna söka till dietistprogrammet, men tyvärr det räcker inte mina poäng. Jag behöver faktiskt en poäng till.

    Vad kan jag göra? Och vilka kurser kan jag läsa för att riktigt höja mina poäng? Isf måste då att få det högsta betyget A i kursen för att få poäng mer?

    Hälsningar
    Loulia

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Loulia,

    du nämner i din fråga inte ngt. om Högskoleprovet. Du kanske redan gjorde högskoleprovet, men även i så fall kan du göra högskoleprovet ännu en gång. Det är det högsta resultatet på högskoleprovet som gäller (av de giltiga resultat - och resultatet är giltigt i fem år).

    Ang. höja ditt meritvärde genom att läsa nya kurser - det finns en lista på kurser som man med utländsk gymnasiebetyg kan läsa för att höja sitt meritvärde. Listan finner du >> här. Det är kurser i vänstra kolumnen som du kan välja från. (Kurser i den högra kolumnen kunde man få betyg t o m 30 juni 2016, men kan numera ej få längre).

    Du kan också kika på yrken som på ngt. sätt liknar dietist, ex. kika på yrkespresentationerna Kostekonom>>, Kostvetare>>, Kostrådgivare>>, Nutritionist>> och Idrottsnutritionist>>.